Hoger in Google met Pinterest

Hoe je met goed gekozen woorden je bedrijf promoot

22 september 2016

SEO-kenners weten het allang: Pinterest is een geweldige bron om meer verkeer naar je website te genereren. Wat je wellicht niet weet, is dat Google bij een zoekopdracht in sommige gevallen de voorkeur geeft aan Pinterest prikborden en foto's. Handig als je maar een kleine webshop hebt! Een kort stappenplan.

E-book Eerste hulp bij Social media

1. JUISTE ZOEKTERM

Kies een zoekterm (keyword) of een reeks woorden waarmee je hoog wilt scoren bij Google. Het beste werkt een reeks woorden die redelijk uniek zijn. Wanneer je  bijvoorbeeld bloemstukken maakt en gevestigd bent in Lochem, dan zou je natuurlijk kunnen kiezen voor 'Zelfgemaakte bloemstukken Lochem'.

Maar je kunt ook bij Pinterest zelf een zoekopdracht geven: 'Zelfgemaakte bloemstukken':

Pinterest doet vervolgens een aantal suggesties, die je mogelijk al op een idee brengen. Het ligt voor de hand een reeks woorden te kiezen, waarin je plaatsnaam of regio ook genoemd worden (als je tenminste een fysieke zaak hebt).

2. PROMOOT JE PRIKBORD

Maak een prikbord en noem het (puur als voorbeeld, hè) 'Zelfgemaakte bloemstukken Lochem'. Wanneer je het prikbord eenmaal gemaakt hebt en voorzien van allemaal prachtige foto's van je handel, moet je natuurlijk iedereen van het bestaan op de hoogte brengen. De bedoeling is immers dat mensen je prikbord 'liken' en repinnen.

3. FOTOBIJSCHRIFTEN

In de komende weken en maanden moet je ervoor zorgen dat regelmatig nieuwe content op je prikbord komt te staan. Let er daarbij goed op dat je in de tekst bij elke nieuwe pin de door jou gekozen woordenreeks zet ('zelfgemaakte bloemstukken Lochem'). Hoe eerder hoe beter in de tekst.

Waarom? Google ziet de fotobijschriften als ankertekst bij het beeld. Met andere woorden: het is heel belangrijk dat je jouw keywords zowel in de titel als bij de foto hebt staan.

VERSE CONTENT

Naarmate je meer content toevoegt aan je prikbord, zal Google zien dat de content 'vers' is - en, zoals je weet, Google is 'dol op vers'! Hoe populairder je prikbord wordt - dankzij de likes en repins - hoe eerder Google begrijpt dat het 'menens' is. Vanaf dat moment zal je prikbord hoger scoren in de zoekresultaten.

Kijk maar eens naar dit zoekresultaat bij Google op de term 'zelfgemaakte bloemstukken':

Weliswaar staat de Pinterest pagina nog niet helemaal bovenaan, maar wel mooi op de eerste pagina! Denk je dat je daar terecht zou zijn gekomen met je eigen website?

TIP

Maak je een nieuw prikbord op Pinterest? Vraag dan eerst in je omgeving (aan vrienden, familie en kennissen) weke zoekterm(en) zij gebruiken voor het bewuste onderwerp. Maak van hun input gebruik bij het kiezen van de juiste titel en foto-bijschriften van een nieuw prikbord.

Auteur

Flip Schultz