Wat is gestapeld financieren?

Op zoek naar de juiste mix van financiering

25 februari 2020 4 minuten

Gestapeld financieren is een belangrijke ontwikkeling in de wereld van bedrijfsfinanciering. Het komt steeds vaker voor dat er meerdere bronnen en vormen worden gebruikt om een financiering rond te krijgen. Ook wel hybride financiering, pizzafinanciering of financieringsmix genoemd.

Wat is gestapeld financieren?

Als er twee of meer financieringsvormen worden gebruikt om een financiering rond te krijgen spreek je van gestapeld financieren.

Waarom gestapeld financieren?

Als ondernemer ben je vaak op zoek naar geld. Het maakt je niet echt uit waar het vandaan komt, al moet je de financier wel kunnen vertrouwen. Je wilt ook redelijke voorwaarden en het mag je niet teveel tijd kosten. Het kan best zijn dat een enkele financieringsvorm al uitkomst biedt.

In andere gevallen kan er beter gestapeld worden. Het ligt in eerste instantie aan je plannen. Waarvoor heb je precies financiering nodig? Heb je meerdere doelen waar de komende jaren extern geld voor nodig is? Dan is het heel goed mogelijk dat je beter verschillende vormen van financiering kunt combineren om in je totale financieringsbehoefte te voorzien. Bij ieder onderdeel is het goed de meest passende financieringsvorm te kiezen. Dat kan je veel geld besparen en belangrijker: het vergroot je kans op financiering. Financiers stellen namelijk ook steeds vaker voor om te gaan stapelen. Vanuit de financier is spreiding van het risico de belangrijkste reden. Banken zijn bijvoorbeeld sneller bereid een krediet te verstrekken als de crowd er geld voor over heeft of andere partijen ook een deel van het risico willen dragen. Het komt steeds vaker voor dat je als ondernemer moet gaan kiezen voor een gestapelde financiering.

Van bank tot crowdfunding

De wereld van bedrijfsfinanciering is de laatste jaren flink veranderd en is nog steeds volop in ontwikkeling. Banken zijn als vanouds nog altijd de grootste financiers van bedrijven in Nederland. Ongeveer 70 procent van alle bedrijfskredieten en leningen komt van banken. In totaal staat er vanuit banken zo’n 143 miljard euro uit aan mkb-kredieten. Naast banken en bancaire financiering komen er steeds meer aanbieders en nieuwe financieringsvormen op de markt. Hoewel veel nieuwe initiatieven nog in de kinderschoenen staan vergeleken bij banken, zijn er al een aantal mooie alternatieven of aanvullingen ontstaan. Wie had er vijf jaar geleden gehoord van crowdfunding? Of kredietunies? Nu berichten media er bijna dagelijks over. Vooral crowdfunding is een heel mediagenieke vorm van financiering. Succesverhalen genoeg.

Combinaties

Er zijn inmiddels tal van financieringsvormen die je kunt combineren om de totale financiering van je bedrijf rond te krijgen. Bijvoorbeeld: je hebt groeiplannen en kiest voor een stukje crowdfunding om je nieuwe product in de markt te zetten, leasing voor nieuwe bedrijfsmiddelen, subsidies voor innovatieve research en een rekening courant krediet om je groeistuipen op te vangen. Zo kun je stapelend financieren.

Aan het woord:

  • Joris Wijnen, product manager kredieten ABN-AMRO

  • Gerard Steijn, oprichter en directeur van de Mobiele Fabriek B.V.

Populaire combinatie

Steeds vaker combineren ondernemers een bancaire kredietvorm met een vorm van crowdfunding. De kracht van de bank is de betrouwbaarheid als financier. Bij de bank is er de nodige kennis aan boord vanwege de enorme ervaring op het gebied van kredietverlening. De adviesrol van banken is daarom nog altijd een groot pluspunt. Bancaire financiering is er in vele soorten en maten. Een krediet of lening van de bank is in vrijwel alle gevallen ook de goedkoopste vorm van externe financiering die je kunt krijgen voor je bedrijf.

Draagvlak

Om meer draagvlak voor je totaal benodigde financiering te creëren, kan crowdfunding een goede aanvullende optie zijn. Met crowdfunding test je gelijk of er een publiek is dat in je idee gelooft en er geld voor over heeft. Dit kan een bank verder overtuigen van je plannen en de financiële haalbaarheid ervan. Daarom is deze combinatie zo krachtig. Bovendien is er dan minder bancaire financiering nodig, wat de kans op verstrekking ervan weer vergroot.

Goede campagne

Crowdfunding in Nederland groeit hard, de markt groeide van 32 miljoen in 2013 naar 329 miljoen in 2018. Als je een aansprekend (nieuw) product of project hebt, kan crowdfunding een goede optie voor je zijn. Het grote voordeel van crowdfunding is de marketing-functie ervan. Je bedrijf en je product staan volop in de schijnwerpers, zeker als de campagne succes heeft. Een grote groep krijgt je plannen onder ogen. Dat kan natuurlijk ook een nadeel zijn. Je moet je voor een groot deel bloot geven, bijvoorbeeld ook je financiën openbaar maken. Een crowdfundingcampagne kost je ook behoorlijk wat tijd. Daarnaast haalt ongeveer 75 procent van de campagnes niet het gewenste doel. Zorg dus dat je een sterke crowdfundingcampagne neerzet die een goede kans van slagen heeft. Vraag eerst eens in je omgeving of mensen een klein bedrag zouden investeren in jouw idee en zorg voor een krachtig verhaal in woord en beeld.

Kennis

Bekijk welk deel van je plannen geschikt is voor crowdfunding en welk deel je liever bij de bank onderbrengt. Bancair krediet + crowdfunding is een mooie combinatie van gesloten financiering (bank) en open financiering (crowdfunding). Je doet een beroep op een financier met veel kennis in huis (bank) en gebruikt de meest aansprekende nieuwe financieringsvorm van dit decenium (crowdfunding). Banken zoeken ook steeds meer naar combinaties van financiering en staan open voor crowdfunding. Zo was ABN AMRO mede-initiatiefnemer achter het crowdfundingplatform Seeds.nl (inmiddels gestopt) en juichen ook andere grootbanken de ontwikkelingen rond crowdfunding toe. Ga dus in gesprek met de bank en gebruik de kennis die zij in huis hebben.

Bancair krediet

Pluspunten:

  • Relatief goedkoop

  • Geen verlies van zeggenschap

  • Betrouwbaar

  • Kennis en ervaring

Minpunten:

  • Geen financiering van risicokapitaal

Crowdfunding

Pluspunten:

  • Marketingfunctie

  • Groeit snel

  • Betrokkenheid klanten / fans

Minpunten:

  • Financiën openbaar

  • Goede campagne kost veel tijd

  • +/- 75 procent van de campagnes mislukt

Allerlei combinaties zijn inmiddels mogelijk. Bij het opstellen van een financieringsplan is het dus goed om te kijken welke vormen bij je bedrijfsplannen passen. In het whitepaper Gestapeld financieren lees je welke combinaties gangbaar zijn en hoe je dit aanpakt.

Auteur

Raphael Klees

Elke week probeer ik ondernemers in Nederland te inspireren en vooruit te helpen. Dat doe ik als redacteur en hoofdredacteur van verschillende zakelijke websites. Mijn doel is de informatie voor bedrijven zo helder en duidelijk mogelijk te maken. Daardoor kunnen ondernemers zich snel weer richten op hun bedrijfsvoering.