Gestapeld financieren voor innovatie en groei
Interview Rogier van Dijk | App-stores voor tv
Je bedrijfsmodel volledig omgooien. Metrological uit Rotterdam deed het in 2008. Van oorsprong maakte het bedrijf monitoring-oplossingen voor vliegvelden en vervoerbedrijven. Nu is Metrological de Nederlandse marktleider en een belangrijke wereldwijde speler op het gebied van ontwikkeling en integratie van app-stores voor smart tv’s. Hoe kwam deze innovatieve mkb’er aan financiering?
21st Century Skills voor ondernemers
Column Rutger Boelsma | Nieuwe vaardigheden
Collega ondernemers, we zijn inmiddels al weer een tijdje aangeland in de 21ste eeuw en we hebben gemerkt dat op dit moment ondernemen heel andere componenten in zich draagt dan alweer enkele jaren geleden.
Deze skills heb je als ondernemer nodig
Column Rutger Boelsma | Wees proactief
In mijn vorige column schreef ik over één van de 21st Century Skills, namelijk het hebben van sociale en culturele vaardigheden. De 21st Century Skills is een bundel vaardigheden die je nodig hebt om in de 21ste eeuw als ondernemer te kunnen functioneren.
Week van de Ondernemer: Eindhoven
Inspiratiesessies, presentaties en netwerkborrels
De Week van de Ondernemer (WvdO) is een van de belangrijkste events voor ondernemers. Het wordt jaarlijks op verschillende plekken in Nederland georganiseerd. Deze week is Eindhoven aan de beurt.
“Wij maken de ultieme selfie”
Minify Me ontwierp een 3D-scanner voor mensen
Een mini-kloon van jezelf, je geliefde, je kinderen of van je hele team: leuk toch? Met de 3D-scanner van Frank van Schadewijk en Maarten de Coninck kun je een schaalmodel van jezelf laten printen. Hoe maakten zij van een fascinatie hun businessmodel?
Aan de slag met Big Data
Waar begin je als ondernemer in het MKB?
Big data staat steevast in het rijtje van grote trends van de toekomst. Het wordt ook vaak genoemd als middel voor bedrijven om verder te optimaliseren en te groeien. Toch zijn er veel ondernemers die liever de kat uit de boom kijken of die de kennis en kunde (nog) niet in huis hebben om aan de slag te gaan met de grote databrij. Goed nieuws: je hoeft het niet groots aan te pakken. Klein beginnen is nuttig.
In 5 dagen van schets naar prototype
Snel innovaties testen met een design sprint
Als je een nieuw, innovatief idee hebt, wil je graag testen of het wel aanslaat bij je doelgroep. Normaal gesproken kost je dat veel tijd en geld om voor elkaar te krijgen, wat ontmoedigend kan werken. Dat dachten ze bij Google ook, dus hebben zij een manier bedacht om sneller en makkelijker te kunnen innoveren. Ze noemen het een Design Sprint. En dit is hoe het werkt.
Wat is een goed idee?
Prototyping helpt je de waarde vast te stellen
Innovatie begint bij goede ideeën. Maar wat is een goed idee? Een van de gouden regels van brainstormen is dat er tijdens de sessie geen slechte ideeën bestaan. Zonder ergens waarde of een oordeel aan te hangen wil je zoveel mogelijk ideeën verzamelen. Maar vaak ontstaat er wel voorkeur. Is dat ‘erg’? En hoe negeer je de ontstane voorkeur? Kijk mee naar een praktijkvoorbeeld van sauzenfabrikant Heinz en ontdek dat prototyping en testing bepalen of een idee goed is.
Focus op vergeten doelgroepen
‘Blind upgrade Kit’ maakt hotels toegankelijk voor visueel gehandicapten
Bij ieder product of dienst hebben we een duidelijke doelgroep voor ogen. Als de primaire doelgroep goed bediend wordt, is het tijd om verder te kijken: welke groepen willen jouw product ook gebruiken, maar kunnen dat nu niet?
As-a service innovaties
Innoveer door frictie op te lossen met een ander businessmodel
Een tactiek die veel innovatieve startups toepassen, is opzoeken waar ‘de frictie’ zit. Zaken die niet helemaal lekker lopen in de bedrijfsketen, of juist in het leven van de klant. Daar bieden ze met een product of een service dan uitkomst. Kan jij in jouw expertisegebied ook frictie ontdekken? Dan kan dat de basis zijn van jouw volgende innovatie.