Mogelijk gemaakt door:

Calamiteitenplan opstellen: zo pak je het aan (met voorbeeld)

Bereid je voor op noodsituaties

Wat doe jij als er brand uitbreekt? Of bij een bommelding? Als je goed bent voorbereid, weet je precies wat er moet gebeuren om je medewerkers en anderen in veiligheid te brengen. Maak een calamiteitenplan voor jouw bedrijf met dit voorbeeld.

Het calamiteitenplan

Wat is een calamiteitenplan?

In een calamiteitenplan staat wat je moet doen in een noodsituatie. Bijvoorbeeld bij een brand in je bedrijfsgebouw, een stroomstoring of een medisch ongeval. Een calamiteitenplan wordt ook wel een bedrijfsnoodplan, bhv-plan, noodplan of crisisplan genoemd. Op basis van dit plan weten jij en je werknemers wat jullie moeten doen bij calamiteiten. Het plan helpt jullie om de schade te beperken en iedereen in veiligheid te brengen.

Wanneer is een calamiteitenplan verplicht?

Je doet er als ondernemer alles aan om de risico's op ongelukken te verkleinen. Sterker nog: je bent verplicht om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Daar hoort ook het maken van een calamiteitenplan bij. Zo'n bedrijfsnoodplan is (nog) niet wettelijk verplicht voor alle bedrijven in Nederland. Bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen (BRZO-bedrijven) moeten wel verplicht een calamiteitenplan hebben.

Ieder bedrijf in Nederland met personeel is wel verplicht om een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) uit te voeren. Daarin benoem je de belangrijkste risico’s in jouw bedrijf en hoe je ze kunt beperken. Het voorkomen van calamiteiten is een belangrijk onderdeel. Toch kun je noodsituaties niet altijd voorkomen. In zulke gevallen is het belangrijk om te weten welke maatregelen je moet treffen om alle aanwezigen in je bedrijf in veiligheid te brengen.

De rol van bedrijfshulpverleners (bhv)

Bhv'ers of bedrijfshulpverleners kunnen je helpen bij het opstellen en uitvoeren van je calamiteitenplan. In elk bedrijf moeten er voldoende bedrijfshulpverleners aanwezig zijn om een kleine calamiteit aan te kunnen. Een bhv'er moet in staat zijn om EHBO toe te passen, brand te blussen en werknemers te evacueren.

Hoeveel bhv'ers heb ik nodig?

In de Arbowet van vóór 2007 stond dat je op elke 50 medewerkers tenminste 1 bhv'er moest hebben. Die regel is komen te vervallen. Sinds de Arbowet in 2007 is aangepast, zijn organisaties simpelweg verplicht 'doeltreffende maatregelen' te nemen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Hoeveel bhv'ers je moet hebben, hangt af van de grootte van je bedrijf en de risico's die je loopt. Wie bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen werkt, doet er goed aan om extra bhv'ers aan te stellen.

Wat staat er in een calamiteitenplan?

In een calamiteitenplan staat hoe je reageert op incidenten en calamiteiten in en rondom je bedrijf. Per situatie maak je bepaalde afspraken en stel je procedures vast. In het plan staat ook wie verantwoordelijk en bevoegd is om bepaalde acties uit te voeren. Denk aan noodnummers bellen, deuren openen en blusmiddelen gebruiken.

Inhoud calamiteitenplan

In het calamiteitenplan moeten onder andere de volgende zaken staan:

  • Namen en telefoonnummers van bedrijfshulpverleners (BHV-ers)

  • Alle alarmnummers en relevante afspraken met hulpdiensten

  • Waar de blus- en EHBO-middelen zich bevinden

  • Waar noodkaarten en plattegronden zich bevinden (incl. vluchtroutes)

  • Eventuele bijzonderheden binnen je bedrijf

  • Hoe het instrueren van medewerkers, klanten en anderen in zijn werk gaat

  • Wie actie neemt tot ontruimen en hoe de ontruiming verloopt

  • Wie de calamiteit meldt bij de hulpinstanties

  • Wat te doen bij een bommelding, terreuracties, overvallen, ordeverstoringen en dergelijke.

Hoe stel je een calamiteitenplan op voor jouw bedrijf?

Een bedrijfsnoodplan opstellen begint met het uitvoeren van een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Daarmee ontdek je wat de risico’s zijn binnen je bedrijf. Professionele partijen zoals onze kennispartner ZekerArbo kunnen daarbij helpen.

Neem de RI&E dus als basis. Bepaal per risico wat de effecten van een calamiteit kunnen zijn. Bijvoorbeeld: ontploffingsgevaar bij brand of elektrocutie bij waterschade. Denk na over de maatregelen die je moet treffen bij elk scenario.

Ter voorbereiding en bij het maken van het plan kun je de volgende vijf stappen doorlopen:

  • Analyseer de risico’s en risicovolle plekken binnen je bedrijf.

  • Organiseer de werknemers, stel bhv'ers aan en verdeel de taken.

  • Stel een bedrijfsnoodplan op. Benoem verschillende calamiteiten, taken en scenario’s.

  • Zorg voor signalering en hulpmiddelen. Van noodverlichting en duidelijk aangegeven nooduitgangen tot plattegronden, brandblussers, rookmelders, EHBO-dozen en veiligheidshesjes.

  • Instrueer je personeel. Zij moeten weten wat er gebeurt bij een calamiteit en hoe ze moeten handelen.

Calamiteitenplan voorbeeld

Op basis van bovenstaande onderdelen en stappen kun je zelf een calamiteitenplan opstellen dat bij jouw bedrijf past. Je kunt ook gebruikmaken van bestaande voorbeelden. Zorg wel dat het plan volledig aansluit op jouw bedrijfssituatie. Voor kleine bedrijven ziet een calamiteitenplan er heel anders uit dan voor grote organisaties.

Online zijn er verschillende voorbeelden, modellen en sjablonen te vinden. Aan de hand daarvan kun je een eigen calamiteitenplan maken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Calamiteitenplan uitvoeren

Het is belangrijk dat het calamiteitenplan bij alle medewerkers in je bedrijf bekend is. Dan weet iedere medewerker wat hij of zij moet doen bij een calamiteit. En ook bij het voorkomen van calamiteiten kunnen je medewerkers een belangrijke rol spelen. Hoe zorg je voor dat bewustzijn? Een paar tips:

  • Deel de meest recente versie van het calamiteitenplan met je medewerkers. Zorg ervoor dat ze het altijd eenvoudig terug kunnen vinden. Bijvoorbeeld via intranet, in de cloud of op een gedeelde schijf. Vergeet ook nieuwe werknemers niet. Zorg wel dat gevoelige informatie alleen toegankelijk is voor personen binnen je organisatie.

  • Besteed een paar keer per jaar aandacht aan het calamiteitenplan. Bijvoorbeeld tijdens een wekelijks of maandelijks overleg.

  • Train je medewerkers. Zorg dat voldoende medewerkers een bhv-training hebben gevolgd en precies weten wat er in het calamiteitenplan staat.

  • Oefen regelmatig. Betrek alle medewerkers in je bedrijf bij een jaarlijkse noodoefening en speel meerdere scenario’s na. Oefen wat vaker met bhv'ers.

5 fases bij calamiteiten

Bij calamiteiten en een ontruiming moet duidelijk zijn wie wat doet. In het algemeen is dit de volgorde van handelen:

Fase 1: Melding Fase 2: Verzamelen BHV-ploeg Fase 3: Ontruiming Fase 4: Begeleiding en opvang evacués Fase 5: Beëindiging alarmtoestand

Calamiteitenplan actualiseren

Is jouw calamiteitenplan nog up-to-date? Je moet je calamiteitenplan voortdurend evalueren en aanpassen. Doe dat meteen bij een grote wijziging, zoals een verhuizing of een uitbreiding van je zaak. Daarnaast is het belangrijk het plan regelmatig te oefenen. Loop het plan een paar keer per jaar door.

Maak ook afspraken met naastgelegen bedrijven of met andere partijen in hetzelfde bedrijfsgebouw. Zorg voor een goede afstemming van taken, verantwoordelijkheden en alarmsystemen. Daarmee kun je de risico’s verder beperken en op de juiste manier handelen bij een calamiteit.

Wat vind je van dit artikel?

Claartje Vogel

Auteur

Claartje Vogel

Schrijft al meer dan 10 jaar over economie, financiën en ondernemen, onder andere voor MKB Servicedesk. Zoekt graag ingewikkelde zaken uit en houdt van verhalen vertellen. Reist ondertussen de wereld rond.