Parker Harris: "Houd je klant gelukkig"

5 tips van de mede-oprichter van Salesforce

02 augustus 2018

Blije klanten horen bij het succes van ieder bedrijf. Maar hoe kun je klanten langer behouden? Hoe kun je ze slim benaderen in een veranderende wereld? Salesforce noemt haar eigen oplossing ‘the customer success platform’. 5 tips van mede-oprichter Parker Harris.

CRM, facturatie en projectmanagement in 1 online tool

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Tijdens een grootschalig evenement van het innovatieve Amerikaanse bedrijf - de Salesforce World Tour - in de Amsterdam RAI, deelde Parker Harris zijn inzicht in de markt met ondernemers en andere zakelijke professionals. "77 procent van de klanten voelt zich niet verbonden met een bedrijf waar ze iets kopen", weet Harris, uit onderzoek. Terwijl dat de basis is voor een langdurige klantrelatie. "Het levert je 23 procent meer omzet op." Hoe zorg je dan voor een verbondenheid met je klant? 5 tips.

1. Betere service

“70 procent van de klantervaring is service”, weet Harris. “Een betere service richting je klant zorgt voor meer omzet, zo simpel is het. Goede sales en service is vaak de beste vorm van marketing voor je bedrijf. Het beweegt je klanten er zelfs toe reclame voor jou te gaan maken. Dat is de beste manier van marketing die er is.”

2. Nieuwe mogelijkheden

“We leven in een innovatieve wereld”, zegt Harris. “Er komen steeds meer manieren om je te verbinden met je klant. Alles gaat tegenwoordig social en mobile. Ik run samen met mijn businesspartner een groot bedrijf volledig vanaf mijn smartphone. In 2017 zullen er 5 miljard smartphones in omloop zijn. Daar liggen nieuwe kansen om je te verbinden met je klant.” Harris spreekt ook van een ‘app revolutie’. “Mensen verbinden zich sneller met een bedrijf via een app van het bedrijf. Een eigen app voor medewerkers en voor je klanten kan je uiteindelijk veel opleveren.”

3. Gebruik data

“Er is sprake van een ware data-explosie. 90 procent van de data in de wereld is gecreëerd in de laatste 12 maanden. Er zijn dus meer gegevens beschikbaar dan ooit tevoren. Ook nuttige gegevens over jouw klanten. Zorg dat je daar gebruik van maakt.”

4. Volg je klanten

“Je moet je klanten volgen. Wat hebben ze gedaan, wat doen ze nu en wat zullen ze waarschijnlijk in de toekomst doen? Via een CRM-systeem en de juiste analytics-tools kun je klantgedrag volledig inzichtelijk maken”, preekt Harris voor eigen parochie. “Op basis daarvan kun je beter inspelen op huidige en toekomstige behoeften. Zorg voor een 1-op-1 relatie met je klant. Je moet weten wat elk individu wil.”

5. Snelheid wint

Een ander belangrijk onderdeel is snelheid. En dat is precies het terrein waarop mkb’ers het kunnen winnen. “Vroeger concurreerden grote bedrijven de kleintjes weg, maar tegenwoordig zullen snelle bedrijven de langzame wegconcurreren”, aldus Ulrik Nehammer, CEO van Coca Cola frisdrank AG, een van de meest aansprekende klanten van Salesforce. Toch is een derde van de klanten van Salesforce juist actief in het mkb. Voor Harris en Salesforce zelf is dat weer een grote inspiratiebron. “Om innovatief te blijven, kijken we altijd naar kleine, snelgroeiende bedrijven. Daar komen de goede ideeën vandaan.”

Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Auteur

Raphael Klees