Een onderschat ondernemersrisico: instabiele klanten

Ben jij voorbereid op de financiële risico’s?

21 november 2018

‘Ondernemen is risico’s nemen’ – een uitspraak die iedere ondernemer kent. Een groot, maar vaak onderschat risico, is zakendoen met instabiele bedrijven. Zo’n bedrijf (jouw klant) kan zijn financiën niet op orde hebben en daar kan jouw bedrijf de dupe van worden. Hoe ga je om met dit risico?

Financiële risico’s beperken

Debiteurenrisico

Ieder bedrijf dat klanten op rekening laat betalen, loopt een debiteurenrisico. Afhankelijk van de bedragen waar het om gaat, kan één wanbetaler al een bedreiging vormen voor het voortbestaan van jouw onderneming. Veel ondernemers staan daar niet bij stil. ‘Die klant betaalt altijd netjes op tijd, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken’, zo wordt vaak gedacht. Maar weet jij hoe stabiel de financiën van dat bedrijf zijn? Al doe je al jaren zaken met elkaar, je weet niet precies hoe het met de cijfers is gesteld. Misschien kan jouw klant door één schommeling op de markt al financieel in de problemen komen.

Klanten die de betalingstermijn overschrijden

Wanneer je te maken hebt met klanten die regelmatig de betalingstermijn overschrijden, moet je jezelf zeker achter de oren krabben. Tot nu toe is er misschien altijd uiteindelijk wel betaald, maar het kan een signaal zijn dat deze partij zijn financiën niet op orde heeft. Dat betekent dat deze klant een financieel risico voor jou kan vormen. Bovendien kan het zijn dat jouw bedrijf forse bedragen heeft moeten investeren om de goederen of diensten aan de klant te leveren. Als er dan een te lange termijn zit tussen levering en betaling kan dat problemen opleveren voor jouw onderneming.

Faillissement van een klant

En wat zou het faillissement van een klant voor jouw bedrijf betekenen? Ook daar staan veel ondernemers niet bij stil. Niet alleen kun je de pech hebben dat de klant in kwestie je grootste afnemer was, er kan ook nog sprake zijn van openstaande facturen. Door dat faillissement kun jij misschien wel naar een (groot deel) van je geld fluiten. Kan jouw bedrijf zo’n financiële tegenslag incasseren?

Kredietverzekering

Het is belangrijk dat je de risico’s voor jezelf in kaart brengt, bepaalt wat de gevolgen kunnen zijn en hoe je deze debiteurenrisico’s af kunt dekken. Om te voorkomen dat jouw bedrijf door onbetaalde facturen in zwaar weer belandt, kun je kiezen voor een kredietverzekering. Zo ben je verzekerd tegen onbetaalde debiteurenvorderingen die een bedreiging vormen voor jouw bedrijf. Er zijn verschillende kredietverzekeringen die de schade geheel of gedeeltelijk dekken. Bovendien biedt zo’n verzekering aanvullende diensten zoals bedrijfsinformatie, waarmee je de kredietwaardigheid (rating) van je klanten kan beoordelen en bewaken. Ook krijg je hulp bij het het incasseren van langer onbetaalde vorderingen.

Auteur

Nerina Vilchez