De opmars van online boekhouden

Feiten en cijfers over administratie in de cloud

05 september 2018

Steeds meer ondernemers stappen over op online boekhouden, hoor je vaak. Maar is dat wel echt zo? Verplaatst het mkb echt zijn administratie naar de cloud? We zetten de feiten en cijfers op een rij.

Eerste Hulp bij Online Boekhouden

In 2015 deed ruim een derde (36%) van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB) aan online boekhouden, blijkt uit onderzoek onder 150 ondernemers. In 2013 was dit nog een op de vijf ondernemers (20%). Bijna de helft van de ondernemers (48%) verwachtte in 2016 over te stappen op een online boekhoudpakket.

Uitbesteden

Veel van deze ondervraagde ondernemers zijn van plan hierbij de samenwerking aan te gaan met een accountantsbureau. Nu doen zij hun boekhouding vaak nog zelf, omdat ze een accountant te duur en te traag vinden, blijkt uit het onderzoek.

Dankzij online boekhouden is het uitbesteden van de administratie aantrekkelijker geworden. Je betaalt immers niet meer voor het simpelweg inkloppen van je cijfers, maar kunt je accountant inschakelen voor strategisch advies omdat je allebei, op elk moment, overzicht hebt in de cijfers van je bedrijf. Daarmee wordt het makkelijker om prognoses uit te rekenen, weet je altijd hoeveel speelruimte je nog hebt en kun je dus sneller inspelen op ontwikkelingen in de markt.

Advies

Accountants en administratiekantoren kennen deze mogelijkheden en verschuiven hun focus ook steeds meer van boekhouding naar advies, blijkt uit onderzoek onder 375 mkb-ondernemers en 75 accountants. Daarbij zetten de accountants vol in op online boekhouden.

Ruim een derde (37 procent) gebruikt technologie om zich te onderscheiden van de concurrentie. In andere onderzochte landen (België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) is dat maar 5 procent.

Aanleveren

Maar de accountants zeggen dat slechts 15 procent van hun klanten een online boekhoudsysteem gebruikt. Als het klopt dat in totaal ongeveer 36 procent van de ondernemers online boekhoudt, doen de meesten hiermee hun administratie dus zelf, zonder accountant of administratiepartner.

15 procent lijkt niet veel, maar Nederland loopt wel iets voor in de digitalisering. In de zes onderzochte landen levert gemiddeld nog maar 12 procent de gegevens al online aan. 

44 procent van de klanten levert de data nog op papier aan aan hun accountant, de overbekende schoenendoos vol bonnetjes. Dat is meer dan internationaal: daar is dit 25 procent. Andere ondernemers gebruiken een niet-online boekhoudprogramma (16 procent in Nederland, 22 procent gemiddeld) of bijvoorbeeld Excel (15 procent, 32 gemiddeld in alle zes landen).

Online voorlopers

Verreweg de meeste administratiepartners kúnnen wel met een online systeem werken. Accountantskantoren maken daarbij nog vaker gebruik van cloudoplossingen dan administratiekantoren. (85 procent tegenover 68 procent).

Met gemiddeld 77 procent van de accountants en administratoren die online boekhoudsoftware gebruikt, loopt Nederland enorm voor. Gemiddeld is dit namelijk maar 38 procent. En twee jaar geleden was het ook in Nederland nog maar de helft: 37 procent.

De drie belangrijkste redenen voor accountants om over te stappen op online zijn:

  1. Je kunt efficiënter werken en maakt minder onnodige kosten;

  2. Accountant en klant hebben meer controle, want altijd toegang tot belangrijke cijfers;

  3. Je kunt online samenwerken met de klant.

Daarnaast zeggen accountants vaak dat zij kiezen voor online boekhouden omdat data veiliger is in de cloud, dan in een server op kantoor. IT-beveiliging is immers niet hun specialisatie. Ook lagere IT-kosten zijn voor accountants belangrijk, en zij vinden het een groot voordeel dat ze makkelijk toegang hebben tot hun data, ook thuis, via smartphone of tablet.

Auteur

Marlou Visser