Het bedenken van een goede domeinnaam is nog niet zo makkelijk. Vaak passeren veel opties de revue voor er een keuze gemaakt wordt. De domeinnaam moet niet alleen passen bij het imago van je bedrijf, er zijn meerdere factoren waar je rekening mee moet houden.
Als je moeite hebt met het vinden van de juiste domeinnaam, ben je zeker niet de enige. Slechts 35 procent van de ondernemers vindt het makkelijk om een geschikte naam te bedenken. Dit blijkt uit onderzoek van MediaTest in opdracht van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) onder 501 ondernemers.
Goed vindbaar
De ondervraagde ondernemers vinden dat een domeinnaam vooral goed vindbaar moet zijn. 88 procent van de ondervraagden noemt dat ‘belangrijk’ of ‘zeer belangrijk’. Een even groot percentage vindt het belangrijk of zeer belangrijk dat de URL makkelijk te onthouden moet zijn. 81 procent is van mening dat de domeinnaam serieus en zakelijk over moet komen.
Niet per se kort
Een goede domeinnaam moet dan wel makkelijk te onthouden zijn, maar hoeft niet per se kort te zijn. Slechts 18 procent van de ondervraagden vindt dat ‘zeer belangrijk’. Ook is het niet noodzakelijk dat een domeinnaam makkelijk te verkopen is. Slechts 9 procent vindt dat zeer belangrijk. Een leuke en amusante naam is voor maar 7 procent van de ondernemers van groot belang.
Moeilijke keuze
Vooral starters (41%) blijken het moeilijk te vinden de perfecte domeinnaam te bedenken. Gevestigde ondernemers hebben hier minder moeite mee. Slechts 26 procent van deze groep geeft aan hier moeite mee te hebben.
.nl meest populair
De meeste ondernemers vinden dat .nl het meest aansprekende zakelijke domein is. Een kleiner deel – vooral internationaal georiënteerd - geeft de voorkeur aan .com. 74 procent van de ondervraagden gebruikt .nl voor de meest gebruikte bedrijfswebsite en 19 procent kiest voor .com. Slechts 7 procent van de ondernemers gebruikt ook één of meerdere van de meer dan 1000 andere extensies die er zijn, zoals .eu en .net.
Controleren beschikbaarheid
Vaak is een domeinnaam gelijk aan de bedrijfsnaam. Daarom is het verstandig een aantal stappen te doorlopen als je een naam gaat kiezen. Controleer eerst in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel of er al een ander bedrijf is dat deze naam gebruikt. Als dat niet het geval is, controleer dan of de domeinnaam beschikbaar is. Is deze beschikbaar, registreer de domeinnaam dan direct. Zo kunnen andere partijen hem niet voor je neus wegkapen. Het is namelijk mogelijk dat partijen de door jou beoogde naam opkopen en deze vervolgens met winst aan je door proberen te verkopen.