Veelgestelde vragen over administratie

Blog Marloes van Driel

24 april 2019

Marloes van Driel is adviseur en heeft een aantal ondernemers onder haar hoede, voor wie ze de volledige boekhouding uit handen neemt. “Hoeveel? Geen idee, veel. Maar we hebben het proces zodanig geautomatiseerd, dat het weinig werk kost. Het gaat eigenlijk automatisch goed.”

Eerste Hulp bij Online Boekhouden

Daarnaast kun je als ondernemer bellen met vragen over de boekhouding en fiscale zaken. Van Driel krijgt vragen van ondernemers uit allerlei sectoren, en zowel van zzp’ers, als mensen met een bv of een vof. De onderwerpen die het meest voorkomen zijn:

Een nieuwe auto: privé, zakelijk of gecombineerd?

Van Driel: Veel ondernemers bellen ons wanneer ze een nieuwe auto kopen. Moeten ze die nou op de zaak zetten of niet? Dan vragen wij wat extra informatie op, zoals het kenteken en de cataloguswaarde en rekenen het uit. Dan weet je bij hoeveel gereden kilometers het voordelig is om de auto zakelijk in te boeken, privé of een combinatie daarvan. Het verschilt natuurlijk per situatie wat het beste is.”

Help, loon dga is te hoog.

“Als je een bv hebt, moet je jezelf een salaris uitbetalen als directeur-grootaandeelhouder (dga) van tenminste 44.000 euro. Voor veel ondernemers met een kleine bv is dit te veel,” legt Van Driel uit. “Dan kun je bezwaar maken bij de Belastingdienst en vragen om verlaging van het loon-dga. Daar kun je zelf een brief voor opstellen, maar dat kunnen wij ook voor ondernemers doen. Zo’n verzoek van ons is eigenlijk nog nooit afgewezen door de Belastingdienst.”

Veelgemaakte fouten

En wat gaat er het vaakst fout bij de ingeleverde boekhouding? “Er worden verkeerde facturen aangeleverd voor de btw-aangifte. Het gaat namelijk om de factuurdatum, niet om de datum dat je een factuur ontving of betaald kreeg. Dus voor eind oktober moet er aangifte worden gedaan over facturen met een datum tussen 1 juli en 30 september.”

Wat daarentegen zelden fout gaat, is dat ondernemers privékosten zakelijk opvoeren. Van Driel: “Ondernemers willen dat risico niet lopen. Het is eerder andersom, dat ik aan het einde van het jaar even bel omdat ze helemaal geen kosten voor de mobiele telefoon hebben ingevoerd.”