Tijdmanagement in 6 stappen

Slimme tijdmanagement tips voor ondernemers

21 november 2018 27 augustus 2021

Veel ondernemers worstelen met tijdmanagement, er zitten vaak te weinig uren in de week voor alles wat je wilt bereiken. Wil jij graag beter plannen? Met dit stappenplan kun je jouw dagen ineens een stuk nuttiger besteden.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Er zijn veel verschillende theorieën en tools op het gebied van tijdsmanagement. Denk aan de werkweek van 4 uur, Getting Things Done, honderden apps en miljoenen tips op Google wanneer je zoekt op ‘tijd management tips’. Ook is het slim om tijdmanagement-software in te zetten, zoals Gripp.

Wat je ook gebruikt, het is altijd belangrijk om jouw relatie met tijd onder de loep te nemen. Deze zes stappen helpen je op weg.

Stap 1. Durf jij te veranderen?

Als jij zo’n ondernemer bent die denkt dat jouw fouten aan domme pech, je klanten, de administratie of de markt ligt, dan is dit artikel niet voor jou bestemd. Als je denkt dat jij de enige bent die iets kan veranderen aan de waan van de dag, lees dan vooral verder.

Weet je niet hoe het moet? Maakt verandering je bang? Dat is normaal. De volgende vijf stappen zullen je helpen, maar alleen als jij dat wilt.

Het is gemakkelijker dan je denkt en we beginnen dan ook met een opwarmertje: koop of creëer een agenda als je die nog niet hebt, blok iedere maandagochtend tien minuten om na te denken over de rest van de week, zet een alarm om regelmatig te eten of op tijd te komen bij je wekelijkse sportclub waar je nu vaak te laat komt.

Denk je dat je dat kan? Als je in staat bent om zelfs de meest taaie gewoonten te doorbreken, zul je al snel vooruitgang zien in je dagelijkse én kantoorleven.

Stap 2. Wat is je doel?

Tijd is niet per se een kwestie van management, maar van planning. Je kunt je dagen immers niet langer maken dan 24 uur. Kies jouw doel voor dit jaar en breng iedereen daarvan op de hoogte. Als je nu nog niet weet waar je heen gaat, wat je doelen zijn, dan loop je het gevaar met alle winden mee te waaien. We zullen je in een latere blog helpen jouw doel te bepalen.

Stap 3. Waar sta je nu?

Op reis gaan zonder kaart en kennis van de bergen die je moet verzetten is alles behalve verstandig. Voordat je van start gaat, is het goed om te reflecteren op de fouten die je hebt gemaakt en de steen waar jij je zeker wel vaker dan twee keer aan gestoten hebt te identificeren. Zet jij afspraken direct in je agenda? Blok je genoeg tijd voor bepaalde taken? Houd je ruimte over in je agenda voor het geval een taak of afspraak eens uitloopt of valt je planning dan direct in duigen? Heb jij de hele dag je e-mail openstaan en je telefoon altijd bij de hand? Denk daar dan nog maar eens goed over na.

Stap 4. Wat ga je anders doen?

Het is tijd om te kijken naar methodes om te plannen en organiseren. Dit is de wereld van zelfhulpboeken… Geintje. Dit is de wereld van tijd managementboeken, theorieën en trucjes. Maak je geen zorgen, als je geen bestaande oplossing kunt vinden voor jouw specifieke probleem, maak dan je eigen variant. We hebben het hier over jouw leven en jouw bedrijf, niemand anders dan jij weet beter wat je nodig hebt. Dit is precies wat alle goeroes van nu gedaan hebben. En als het voor jou werkt, wie weet, met een beetje geluk, werkt het ook voor anderen en kun je eindelijk je eigen boek schrijven.

Stap 5. Wat heb je nodig?

Zodra je weet hoe het moet, kun je de juiste tools zoeken om je hierbij te helpen. Het is tijd om te bedenken wat je nodig hebt om efficiënter te kunnen zijn. Van een agenda tot een computer applicatie tot food prepping. Op dit punt biedt Gripp jou verschillende mogelijkheden als managementtool.

Stap 6. Wanneer ga je van start?

Liever gisteren dan vandaag. Alle bovenstaande stappen zijn essentieel. Als je niets doet, dan zul je ook niet meer bereiken dan dat je nu al doet. Laat de waan van de dag voor altijd achter je en word zelf de baas van je leven en agenda.