Help, mijn domeinnaam is bezet

Hoe verzin je een nieuwe domeinnaam?

18 februari 2019 26 mei 2021

Je hebt een prachtige domeinnaam gevonden die precies bij jou past. Eén probleem: iemand anders is je vóór geweest. Natuurlijk ga je niet bij de pakken neerzitten. Dit kun je doen als jouw domeinnaam bezet is.

Wat is een domeinnaam eigenlijk?

De domeinnaam is de naam van je website. Zo is onze domeinnaam mkbservicedesk.nl.  Je domeinnaam vertelt wie je bent of wat je doet, is makkelijk te onthouden en zorgt ervoor dat je site goed vindbaar is in zoekmachines. Of het nu om je webwinkel, je adviespraktijk of je fotowebsite gaat, een goede domeinnaam is dus heel belangrijk.

  • Wanneer je al een fysieke vestiging hebt, is het vaak logisch om deze naam over te nemen voor je domeinnaam. 

  • Begin je direct online? Dan kun je een originele domeinnaam bedenken in een brainstorm. 

  • Vervolgens kun je makkelijk controleren of die nog vrij is en eventueel direct je domeinnaam registreren. Helaas kan het gebeuren dat die mooie url al bezet is. Dan zijn er verschillende oplossingen.

1. De bezette domeinnaam overkopen

Het is goed mogelijk dat iemand “jouw” domeinnaam heeft vastgelegd, maar er niets mee doet. Het kost immers niet veel om een naam te registreren zonder webhosting pakket, e-mail enzovoort. Als het domein niet actief wordt gebruikt, heb je al een betere onderhandelingspositie. Je zou dan de eigenaar een bericht kunnen sturen en vragen of hij de domeinnaam wil verkopen.

Is de naam wel in gebruik, dan wordt het lastiger. De herkenbaarheid en de positie in zoekmachines zijn factoren die de populariteit van een domeinnaam mede bepalen. Het kan de moeite lonen te kijken hoe actief een domein in het verleden is geweest. Dat doe je bijvoorbeeld bij Wayback Machine. Of je gaat onderhandelen, hangt ervan af hoe graag je het domein wilt hebben, wat je budget is en hoe groot je je kansen inschat. Een mailadres is snel gevonden, gebruik hiervoor bijvoorbeeld Whois van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

Tip: Je kunt er ook voor kiezen om een tussenpartij in te schakelen bij de verkoop. Zo'n zogenaamde escrow-service zorgt voor een veilige overdracht van de domeinnaam. Alleen bij een succesvolle transactie wordt er geld overgemaakt.

2. Een andere extensie kiezen

De extensie van een domeinnaam is het deel vanaf de punt, bijvoorbeeld .nl. De meeste ondernemers kiezen voor een domeinnaam met de extensie .nl, maar er zijn nog meer mogelijkheden. Dat kan het wereldwijd gebruikte .com of .net zijn, maar denk ook eens verder. Voor een webwinkel is .shop of .store een heel goed alternatief. Ook steeds populairder worden extensies als .info, .biz, .tip, .expert of .amsterdam.

3. Een andere goede domeinnaam kiezen

Heeft het geen zin om te onderhandelen over je gekozen domeinnaam en vind je een andere extensie geen goed idee? Dan moet je genoegen nemen met je tweede keuze. Even slikken, maar het geeft je ook de gelegenheid een domeinnaam te bedenken die minstens zo goed is. Probeer bijvoorbeeld een mindmap te maken, of vraag een groep (potentiële) klanten om jouw product en merk te beschrijven in één woord.


Ben jij klaar om een onderneming te starten? Dat is natuurlijk ontzettend leuk, maar ook heel spannend! Lees wat jij moet weten voor je gaat starten via de pagina Sterk starten als ondernemer.