Wat is belevenismarketing?

Hoe genereer je free publicity?

04 februari 2013

Een term waar in marketingland nu veel om te doen is, is belevenis-marketing. Kan jouw onderneming extra aandacht gebruiken? Een goed uitgevoerde belevenismarketingactie zet jouw bedrijf in de schijnwerpers.

Whitepaper Hoe bedien ik mijn klanten online?

Wat is belevenismarketing?

Belevenismarketing wordt omschreven als marketing waarbij je een wereld rondom een product bouwt. De insteek hierbij is het creëren van een belevenis voor het publiek en het genereren van free publicity. In  het groot zou je het sponsoren van sporteventementen kunnen scharen onder belevenismarketing. Op kleinere schaal zou je je bedrijfsnaam kunnen koppelen aan specifieke acties van goede doelen. Wanneer je bedrijf vooral lokaal opereert, kun je ook denken aan buurtevenementen.

Wat zijn de voordelen van belevenismarketing?

Goede belevenismarketing genereert free publicity. Afhankelijk van je doelgroep kun je denken aan lokale radio en televisie, tot aan landelijke of zelfs wereldwijde (bijvoorbeeld Red Bull Air Race) media-aandacht. Dit is uiteraard een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld flyeren of het uitsturen van (digitale) nieuwsbrieven.

Wat zijn de nadelen van belevenismarketing?

Het is moeilijk in te schatten wat de impact zal zijn van een belevenismarketingactie. De media laten zich wat dat betreft moeilijk sturen, al kun je uiteraard wel actief de media opzoeken door ze uit te nodigen en/of persberichten te versturen.

Wat zijn succesvolle voorbeelden van belevenismarketing?

  • Red Bull: De Red Bull Air Race

  • Glamour: Glamour stilettorun

  • Sloggi: Lekkerste Billenverkiezing

In de lokale media doen recordpogingen het vaak goed. Het verzinnen en uitwerken van een originele en ludieke recordpoging waar je de lokale bevolking kan betrekken kan je veel free publicity opleveren.

Redactie MKB Servicedesk