Beschrijving van de communicatie-instrumenten

Welke instrumenten moet je inzetten?

11 januari 2021

Als je een fantastisch product of dienst hebt, wil je dat natuurlijk van de daken schreeuwen. Met de communicatie-instrumenten die bij jouw doelgroep passen krijg je jouw boodschap bij de klant.

Whitepaper Hoe bedien ik mijn klanten online?

Factoren die een belangrijke rol spelen zijn het doel, de doelgroep en het beschikbare budget. Er zijn grofweg zeven soorten instrumenten:

  • Adverteren

  • Direct marketing

  • Sponsoring

  • Evenementen

  • PR (Public Relations)

  • Persoonlijke verkoop

  • Social Media

Adverteren

Het meest voor de hand liggende instrument is adverteren. Je kunt zowel offline als online adverteren.

  • Online kanalen: Online is er heel veel mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren op Google (Ads), op social media en met banners via affiliate marketing. De prijzen hiervan verschillen sterk. Verdiep je hierin of werk met iemand samen die er verstand van heeft.

  • Krant: Als je in de krant adverteert, gebruik je meestal een thematische of actiematigeboodschap. Je probeert hiermee de mening van de consument of juist het gedrag ten opzichte van het product te veranderen. Voor een pagina in kleur in een regionale krant ben je ongeveer € 1500 kwijt.

  • Buitenmedia (affiches, billboards): Zet buitenmedia in om je naamsbekendheid fors te vergroten. Je kiest voor deze vorm als beeld een grote rol speelt en je op zoek bent naar hoog bereik. Tien posters in bushokjes kosten rond de € 1000. 

  • Radio: Net als buitenmedia, zorgt radio voor een hoog bereik en kan je snel je naamsbekendheid vergroten. Als je radio inzet, kun je specifiek richten op doelgroepen.

  • Televisie: Toch liever op televisie? Hier heb je alle voordelen van radio, plus de mogelijkheid om beeld in te zetten. 

Direct marketing

Een meer persoonlijk instrument is direct marketing. Zoals de naam al zegt gaat het hier om een boodschap die direct naar een persoon is gericht. Let op: aan verkoop op afstand zijn strenge regels verbonden. Denk bij direct marketing aan:

  • Brievenbusreclame

  • Telefonische verkoop

  • Let op: Hieraan zijn strenge regels verbonden

  • E-mail (vraag toestemming aan klanten voor het versturen van e-mail i.v.m. regelgeving)

  • Internet (met voor jou de mogelijkheid om bezoek te analyseren: duur bezoek en welke pagina's)

  • Google advertenties

Sponsoring

Bij sponsoring levert de sponsor geld, goederen, diensten en kennis. Als tegenprestatie werkt de gesponsorde mee aan de realisatie van de communicatiedoelstellingen van de sponsor. De sponsor wil geassocieerd worden met de gesponsorde. Wanneer gebruik je sponsoring?

  • Het vergroten van naamsbekendheid

  • Versterken van imago

  • Tonen van goed burgerschap

  • Leggen van contacten met relaties

  • Omzet verhogen

  • Bereiken van specifieke doelgroepen

  • Motivatie eigen medewerkers 

Events

  • Beurzen

    • Initiatief ligt bij doelgroep

    • Persoonlijk contact

    • Mogelijkheid tot geven van demonstraties

    • Eenmalige gebeurtenis

    • Kosten per consument erg hoog

  • Evenementen

    • Initiatief ligt bij doelgroep

    • Thematische promotie

    • Tastbare gebeurtenis; versterkt de reclameboodschap

  • Voorbeelden: Jaarbeurs, Rai, Ahoy, vakbeurzen, regionale ondernemerscongressen, bedrijvencontactdagen

Public Relations (PR)

Public relations (PR) houdt in: het bevorderen van wederzijds begrip tussen een onderneming en haar doelgroepen. PR wordt ingezet bij:

  • Introductie nieuw product

    • Voorbeeld: bij de introductie van een nieuwe auto worden journalisten uitgenodigd voor een proefrit in de hoop dat er daardoor enthousiaste artikelen in de pers verschijnen.

  • Nieuws over oude producten

    • Producten die al lang op de markt zijn, passen soms goed in een nieuwe trend.

    • Voorbeeld: met bestaande ontbijtproducten inhaken op de grotere aandacht voor gezondheid.

  • Vieren van speciale evenementen

    • Voorbeeld: de opening van de 100e supermarkt.

  • Versterken van reclamecampagne

    • Voorbeeld: bekende personen iets laten zeggen over het product.

  • Vervangen van reclamecampagne

    • Producten waarvoor reclamebeperking geldt (bv. sigaretten) onder de aandacht brengen.

  • Leggen van relaties met doelgroep

    • Vaak als uitvloeisel van een congres of sponsoring.

Social media

Je kunt social media inzetten om je merkbeleving te vergroten en om klanten direct kennis te laten maken met jouw producten & diensten. En sinds 2018 kun je zowel op Facebook als op Instagram je posts direct shoppable maken. Begin 2021 zijn dit de 5 grootste social media platformen in Nederland.

  • Whatsapp: 12,1 miljoen Nederlandse gebruikers. Tegenwoordig wordt whatsapp niet meer alleen gebruikt om met bekenden te chatten, maar ook met bedrijven.

  • Facebook: 10,4 miljoen Nederlanders zitten op Facebook. Bedrijven geven een inkijkje, beantwoorden hier vragen en delen aanbiedingen.

  • YouTube: 9,1 miljoen Nederlandse gebruikers, vooral op zoek naar kennis en/of amusement. Wist je dat dit de 2e zoekmachine na Google is?

  • Instagram: 5,6 miljoen Nederlanders maken gebruik van dit platform. Een visueel platform waarop je jouw bedrijf kunt laten zien en waar je producten direct kunt verkopen. Het gebruik van Instagram is in 2020 het hardst gestegen, met maar liefst 14% ten opzichte van 2019.

  • LinkedIn: 4,7 miljoen Nederlanders gebruiken dit vooral zakelijke platform. Vooral professionals om zakelijk te netwerken, carrière-kansen te vinden en kennis te delen. 

Andere sociale media-platformen zijn Pinterest (3,5 miljoen Nederlandse gebruikers), Twitter (2,8 miljoen Nederlandse gebruikers) en Snapchat (2,7 miljoen Nederlandse gebruikers). Opkomend sociale medium in 2021 is TikTok met 0,7 miljoen Nederlandse gebruikers in 2020, waarmee je via korte filmpjes communiceert. Dit medium is (nog) niet erg populair onder kleinere bedrijven, maar net als Instagram een goede manier om jezelf te laten zien onder je doelgroep.