Beschrijving van de communicatie-instrumenten

Maar welke instrumenten moet je inzetten?
Als je een fantastisch product of dienst hebt, wil je dat natuurlijk van de daken schreeuwen. Met de communicatie-instrumenten die bij jouw doelgroep passen krijg je jouw boodschap bij jouw ideale klant.
Bedien jij je klanten al online?
Klik hier
Lees het gratis whitepaper!
Download
Factoren die een belangrijke rol spelen zijn het doel, de doelgroep en het beschikbare budget. Er zijn grofweg zeven soorten instrumenten:
  • Adverteren
  • Direct marketing
  • Sponsoring
  • Evenementen
  • PR (Public Relations)
  • Persoonlijke verkoop
  • Social Media


Adverteren

Het meest voor de hand liggende instrument is adverteren. Je kunt zowel offline als online adverteren.
  • Krant

Als je in de krant adverteert, gebruik je meestal een thematische of actiematigeboodschap. Je probeert hiermee de mening van de consument of juist het gedrag ten opzichte van het product te veranderen. Voor een pagina in kleur in een regionale krant ben je ongeveer 1500 euro kwijt.

  • Buitenmedia (affiches, billboards)
Zet buitenmedia in om je naamsbekendheid fors te vergroten. Je kiest voor deze vorm als beeld een grote rol speelt en je op zoek bent naar hoog bereik. Tien posters in bushokjes kosten rond de 1000 euro. Lees hier over de mogelijkheden van buitenreclame bij jou in de buurt.
 
  • Radio
Net als buitenmedia, zorgt radio voor een hoog bereik en kan je snel je naamsbekendheid vergroten. Als je radio inzet, kun je specifiek richten op doelgroepen. 30 seconden op RTV Utrecht kosten ongeveer 1000 euro
  • Televisie
Toch liever op televisie? Hier heb je alle voordelen van radio, plus de mogelijkheid om beeld in te zetten. 30 seconden op RTV Utrecht kosten ongeveer 1000 euro
  • Online kanalen
Met de opkomst van internet is adverteren op internet een steeds logischere keuze geworden. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren met Google adwords, op social media en met banners via affiliate marketing. De prijzen hiervan verschillen sterk.
 

Direct marketing

Een meer persoonlijk instrument is direct marketing. Zoals de naam al zegt gaat het hier om een boodschap die direct naar een persoon is gericht. Let op: aan verkoop op afstand zijn strenge regels verbonden. Denk bij direct marketing aan:
Brievenbusreclame/ folders
  • ?kosten: 100 A5-kaarten in kleur: ongeveer 1000 euro
  • Telefonische verkoop
  • Let op: Hieraan zijn strenge regels verbonden
  • E-mail
  • vraag toestemming aan klanten voor het versturen van e-mail i.v.m. regelgeving
  • Internet
  • ?mogelijkheid om bezoek te analyseren: duur bezoek en welke pagina's
  • Google AdWords-advertenties: advertenties in rechterkolom als je bij Google een zoekterm invult; je bereikt dan nieuwe klanten precies op moment dat zij zoeken naar jouw producten.
  •  

Sponsoring

Bij sponsoring levert de sponsor geld, goederen, diensten en kennis. Als tegenprestatie werkt de gesponsorde mee aan de realisatie van de communicatiedoelstellingen van de sponsor. De sponsor wil geassocieerd worden met de gesponsorde. Wanneer gebruik je sponsoring?
  • het vergroten van naamsbekendheid
  • versterken van imago
  • tonen van goed burgerschap
  • leggen van contacten met relaties
  • omzet verhogen
  • bereiken van specifieke doelgroepen
  • motivatie eigen medewerker 
 

Events

  • beurzen
  • initiatief ligt bij doelgroep
  • persoonlijk contact
  • -mogelijkheid tot geven van demonstraties
  • eenmalige gebeurtenis
  • kosten per consument erg hoog
  • evenementen
  • initiatief ligt bij doelgroep
  • thematische promotie
  • tastbare gebeurtenis; versterkt de reclameboodschap
  • voorbeelden: Jaarbeurs, Rai, Ahoy, vakbeurzen, regionale ondernemerscongressen, ING week van de ondernemer, bedrijvencontactdagen

 

Public Relations (PR)

Public relations (PR) houdt in: het bevorderen van wederzijds begrip tussen een onderneming en haar doelgroepen. PR wordt ingezet bij:
  • introductie nieuw product
  • voorbeeld: bij de introductie van een nieuwe auto worden journalisten uitgenodigd voor een proefrit in de hoop dat er daardoor enthousiaste artikelen in de pers verschijnen.
  • nieuws over oude producten
  • producten die al lang op de markt zijn, passen soms goed in een nieuwe trend.
  • voorbeeld: met bestaande ontbijtproducten inhaken op de grotere aandacht voor gezondheid.
  • vieren van speciale evenementen
  • voorbeeld: de opening van de 100e supermarkt.
  • versterken van reclamecampagne
  • voorbeeld: bekende personen iets laten zeggen over het product.
  • vervangen van reclamecampagne
  • producten waarvoor reclamebeperking geldt (bv. sigaretten) onder de aandacht brengen.
  • leggen van relaties met doelgroep
  • vaak als uitvloeisel van een congres of sponsoring.
 

Social Media

Je kunt social media inzetten om je merkbeleving te vergroten en om klanten direct kennis te laten maken met jouw producten & diensten. En sinds 2018 kun je zowel op Facebook als op Instagram je posts direct shoppable maken. Begin 2018 zijn dit de 5 grootste social media platformen in Nederland

  • Instagram: 4,1 miljoen Nederlanders maken gebruik van dit platform - waarvan 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers. Een visueel platform waarop je jouw bedrijf kunt laten zien en waar je producten direct kunt verkopen.
  • LinkedIn: 4,4 miljoen Nederlanders gebruiken dit vooral zakelijke platform. Ongeveer een half miljoen dagelijkse gebruikers. Vooral professionals, zakelijk netwerken en carrierekansen. Kennis delen. 
  • YouTube: 8,0 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 2,2 miljoen dagelijkse gebruikers. Vooral mensen op zoek naar kennis en/of amusement. Wist je dat dit de 2e zoekmachine na Google is?
  • Facebook: 10,8 miljoen Nederlanders zitten op Facebook, waarvan 7,6 miljoen het platform dagelijks gebruikt. Bedrijven geven een inkijkje, beantwoorden hier vragen en delen aanbiedingen.
  • WhatsApp: 11,5 miljoen Nederlandse gebruikers. 8,3 miljoen van deze mensen gebruiken het platform dagelijks. Tegenwoordig niet meer alleen om met bekenden te chatten, maar ook met bedrijven.

 

Meer weten over de voordelen van buitenreclame en de mogelijkheden hiervan? Lees hier verder!


Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten