Hoe kom ik aan nieuwe klanten?

Zo laat je jouw klantenbestand groeien

Zowel voor starters als bestaande ondernemers is het werven van nieuwe klanten een belangrijk aandachtspunt. Huidige klanten houd je niet eeuwig, dus het is noodzaak het klantenbestand aan te vullen. Hoe werkt dat?

Doelgroep bepalen

Om aan nieuwe klanten te komen kan je verschillende dingen doen:

  • Marktverbreding > met bestaand product nieuwe afnemers zoeken op bestaande markt

  • Marktontwikkeling > met bestaand product richten op nieuwe markt

  • Productontwikkeling > met nieuw product nieuwe afnemers zoeken op bestaande markt

  • Diversificatie > met nieuw product richten op nieuwe markt

Bepaal dus eerst welke groeistrategie het beste bij jou en de markt past.

Lees meer over het bepalen van je doelgroep in het artikel: "Hoe bepaal ik mijn doelgroep".

Het koopproces

Om groei te realiseren is het nuttig om na te gaan hoe consumenten tot hun aankoop komen. Het kopen van producten gaat vaak op de volgende manier:

  • Bewustwording

  • Kennis

  • Waardering

  • Voorkeur

  • Aankoop

Bewustwording bij de doelgroep

Het eerste punt gaat om bewustwording; de mate waarin de consument het product kent. Het maken van reclame is hierbij een belangrijke zaak (herhaling leidt tot bewustwording). Je kan hierbij verschillende instrumenten inschakelen:

  • Adverteren (printmedia, tv, radio, internet, buitenreclame)

  • Direct Marketing (mailingen, telefonische benadering)

  • Sponsoring

  • Events (beurzen)

Voorbeeld: tv-commercial, tijdschriftadvertentie en sponsoring van de Apple iPod.

Kennis over product

De consument dient te weten wat het product te bieden heeft. Zoveel mogelijk eigenschappen moeten bekend zijn. Hierbij is informatieoverdracht dus de voornaamste communicatiedoelstelling.

Voorbeeld: functies, kleuren, aantal mb, prijs van de iPod communiceren

Waardering van product

Het gaat erom dat de doelgroep positief ten opzichte van het product staat. De reclamecampagne is hierbij een belangrijke factor.

Voorbeeld: positief imago van iPod realiseren door toegevoegde waarde aan te geven; bv. het leven is een stuk minder leuk zonder iPod.

Voorkeur voor product

Naast waardering voor het product is het belangrijk dat de klant jouw product de voorkeur geeft boven die van de concurrent. Je kan hiervoor zorgen door in de reclamecampagne prestaties, prijs, kwaliteit of andere unieke kenmerken te benadrukken.

Voorbeeld: het design van de iPod duidelijk naar voren laten komen; is veel mooier dan die van de concurrenten.

Aankoop realiseren

Sommige consumenten zijn wel overtuigd dat het product een goede koop is, maar stellen de aanschaf uit. Je kan hen dan door middel van een aantrekkelijke aanbieding tot actie bewegen.

Voorbeeld: koop nu een iPod met 10% korting.

Wat vind je van dit artikel?