Mkb verwacht barre winter

Ondernemers verwachten krimp voor 2012

05 januari 2012

Het Nederlandse mkb verwacht een buitengewoon moeilijk jaar te gaan doormaken. Dat blijkt uit het BusinessLocus-TrendMeter-onderzoek van Motivaction in samenwerking met MKB Servicedesk.

De TrendMeter-index voor 2012 staat op -10. Dat is een afname van maar liefst 21 punten ten opzichte van maart van dit jaar. In juni 2010 stond de index nog op +9. Dat betekent dat het pessimisme in het mkb duidelijk overheerst. Bij de Jagers staat de index nog op +2, al is deze wel met 25 punten gedaald ten opzichte van maart. Bij alle andere groepen is hij negatief en duidt de index dus op verwachte krimp.

Van de 6 typen ondernemers die Motivaction onderscheidt, is er slechts één – de Jagers (4% van het totaal) – die verwacht volgend jaar een klein beetje groei te kunnen realiseren.

Trendmeter

Motivaction voert de TrendMeter meer dan 10 jaar uit. In de TrendMeter wordt gekeken naar de verwachtingen van ondernemers op het gebied van de orderportefeuille, winst, personeelsontwikkeling en investeringen. Een positief indexcijfer betekent dat het aantal ondernemers met een groeiverwachting groter is dan het aantal ondernemers met een krimpverwachting.

Daling investeringen

Ondernemers nemen hun maatregelen: qua investeringen gaan ze flink op de rem staan en de stagnatie die we zagen in juni (-5) en maart (-1) zet door in een flinke afname ( -17). Directeur van Motivaction Pieter Paul Verheggen zegt hierover: “We weten dat ondernemers een paar moeilijke jaren achter de rug hebben en dat de reserves zijn opgedroogd. Het is jammer dat we ook zien dat die ondernemers die nog wel ruimte zien om te investeren, op moeilijkheden stuiten met de financiering daarvan. Dat versterkt de onzekerheid en belemmert de innovatie die zo broodnodig is voor het op gang brengen van de economie”.

Van krimp naar kans dankzij internet

De verwachte afname in investeringen gaat vooral ten koste van huisvesting en inventaris, mobiliteit en personeel. Op twee gebieden wordt echter niet bezuinigd: in ICT en marketing & communicatie wordt komend jaar zelfs meer geïnvesteerd. Willem Overbosch, directeur van MKB Servicedesk, is blij met deze investeringen: “Ondernemers uit alle branches moeten inspelen op de kansen die het internet te bieden heeft. Het ontdekken van nieuwe markten hoeft niet altijd geld te kosten, het begint vaak bij het zien van de kans. Ook ondernemers in meer traditionele branches kunnen hier gebruik van maken en van de krimp een kans maken.”

Auteur

Ronald de Snoo

Ondernemer binnen een onderneming Mijn naam is Ronald de Snoo, projectmanager bij MKB Servicedesk. In 2011 rondde ik in Arnhem mijn opleiding Communicatie af en startte ik bij MKB Servicedesk. In deze sterk groeiende organisatie rolde ik vanaf mijn start van de ene functie in de andere en heb ik in korte tijd van veel van de verschillende werkzaamheden binnen een organisatie mogen proeven.