Wat is een online reputatie?

Maak je bewust van de informatie die over je wordt verspreid

31 januari 2013

Internet biedt een bulk aan informatie. Consumenten delen vandaag de dag hun ervaring via forums, weblogs, social media. Wat voor bedrijf je ook hebt, een online reputatie heb je snel te pakken.

Een online reputatie is hetgeen op internet te lezen is over jezelf of je onderneming. Niet alleen de informatie die je zelf op internet plaatst, op bijvoorbeeld je website of social media, maar ook informatie die consumenten op internet zetten, bouwt deze vorm van reputatie op. Of je nu slager, hovenier, webdesigner of machinefabrikant bent, een online reputatie is voor elke ondernemer van groot belang. Ook al ben je niet bewust bezig met je digitale reputatie, klanten hoeven maar iets over jou of jouw product op  internet te plaatsten en je online reputatie is gemaakt en voor iedereen zichtbaar.

Publiekservaring

Internetdeskundige Henk van Ess legt uit dat een online reputatie voor een groot deel door publiekservaring wordt bepaald. “Het begint al bij je website, daar moet je duidelijkheid bieden voor potentiële klanten. Met een goede website creëer je vertrouwen bij de consument. Het is de etalage van je bedrijf. Zorg ervoor dat klanten op een overzichtelijke website komen waar informatie goed vindbaar is. Is je website niet goed, dan komt dit je reputatie al niet ten goede.” Op het inrichten van je website heb je zelf invloed. Wat anderen over je schrijven op bijvoorbeeld diverse sociale media, fora en blogs is een ander verhaal.

Google Alerts en Socialmention.com

Een makkelijk instrument om informatie, die door anderen op internet wordt geplaatst, in de gaten te houden, is Google Alerts. Door het simpel ingeven van je naam en de naam van je bedrijf, kun je al achterhalen wat er over je op Google staat. Volgens Van Ess is het belangrijk dat je als ondernemer goed in de gaten houdt hoe je over de tong gaat en dan is alleen Google Alerts niet genoeg. “Google registreert niet alles. Je zult zelf actiever moeten zoeken, maar daar zijn genoeg tools voor. Zoals Socialmention.com. Dit is een zoekmachine die mediabronnen als Twitter, Facebook, YouTube en blogs doorzoekt." Social Mention is geschikt voor iedere ondernemer die op de hoogte wil blijven van wat het publiek over hem te zeggen heeft.  Aanmelden bij Social Mention is niet nodig. Wanneer de url van de sociale media tool wordt ingetypt, verschijnt een Google-achtig zoekveld, waardoor de gebruiker direct kan beginnen. Ook de websites topsy.com en ifttt.com raadt hij aan als nuttige tools.

Blijf je bewust van je online reputatie

Een goede online reputatie draagt bij aan het succes van een zaak en kan bijdragen aan een groei van je klantenkring. Zorg er dus voor dat je je bewust bent welke informatie over jou en je bedrijf op internet staat. Meer informatie over je online reputatie en het managen ervan is te lezen in ‘Manage je online reputatie’. Tips over hoe om te gaan met negatieve berichtgeving, is te lezen in ‘Online publiciteit: wat doe je ermee?’.  

Auteur

Astrid van der Ziel