De voorwaarden van een goede website

Over gebruiksvriendelijkheid, conversie en betrouwbaarheid

05 september 2018

Aan welke voorwaarden je website precies moet voldoen, hangt af van je doelen. Verkoop je aan consumenten, dan zijn andere zaken belangrijker dan wanneer je een virtuele etalage hebt. Toch zijn een paar punten voor alle websites van belang.

Less is more

Heb je een duidelijk doel voor ogen met je website? Bijvoorbeeld het binnenhalen van een lead of het verkopen van een product? Er zijn boeken over vol geschreven, maar dit is de belangrijkste les: zorg dat er zo weinig mogelijk afleiding is. Less is more. Alles wat je op je website plaatst, moet bijdragen om de doelstelling te behalen. De rest leidt af en moet er dus niet staan.

Gebruiksvriendelijkheid

Hoe een website wordt ervaren door de bezoeker, hangt voor een heel groot deel af van de gebruiksvriendelijkheid (usability). Dit is voor verreweg de meeste websites veel belangrijker dan hoe mooi het er allemaal uitziet. Een goed voorbeeld hiervan is Marktplaats (niet mooi, wel functioneel). Gebruik een duidelijke navigatie. Vraag je bij alles af: hoe komt een bezoeker zo snel mogelijk bij de informatie. Daar gaat het om.

Betrouwbaarheid

Een van de grootste uitdagingen in de virtuele wereld is het krijgen van vertrouwen. Hoe weet een bezoeker nu dat achter jouw website een betrouwbaar bedrijf zit? Gelukkig zijn er een paar simpele manieren om argwaan snel weg te nemen:

1. Vermeld op de homepage op een prominente plek het adres en telefoonnummer (liefst een vast nummer) van je bedrijf.

2. Ben je aangesloten bij (branche) organisaties? Zet de logo’s op je website, bijvoorbeeld in de footer (onderkant). Zie kader keurmerken.

3. Vraag aan drie klanten van je of ze een korte aanbeveling willen geven en zet deze op je website.

Regelgeving

Zeker als je via je website verkoopt, heb je te maken met een aantal regels. Die staan in de wet ‘koop op afstand’. Gelukkig vallen de regels over het algemeen wel mee. Je doet er dus verstandig aan om hier rekening mee te houden. Bovendien helpt navolging van deze regels met het verbeteren van de perceptie van betrouwbaarheid.

SEO (zoekmachine optimalisatie)

Steeds meer bedrijven besteden veel aandacht aan het verkrijgen van hogere posities in Google. Niet zo gek, het kan voor flinke omzetstijgingen zorgen tegen een relatief lage investering. Kijk of je website goed scoort in Google op belangrijke zoektermen voor je bedrijf. Scan je site om erachter te komen wat er kan worden verbeterd. Bij Search Engine Advertising (SEA) maak je betaald reclame voor je producten en diensten in zoekmachines. Je kan dan op veel meer relevante zoektermen worden gevonden. Een voorbeeld is Google AdWords.

Communiceer met je klanten

Je website is een uitstekende manier om je relatie met je (toekomstige) klanten te verstevigen. Een eenvoudige manier is om de mogelijkheid te bieden een e-mailadres achter te laten zodat je regelmatig nieuwsbrieven kunt sturen om relaties warm te houden. Denk ook aan social media als Twitter, Hyves en Facebook. Het voordeel van deze tools is dat ze geen geld kosten en relatief makkelijk te gebruiken zijn.

Bronnen: Rijksoverheid, Comparegroup & Consumentenbond