"Efficiënter dankzij chaotische Italiaanse klanten"

Martin Noort exporteert snijbloemen en snijgroen naar Italië

22 oktober 2012

Aan de chaotische Italiaanse zakencultuur zal Martin Noort van Sorriso Verde nooit kunnen wennen. Verknocht is hij wel aan het land waar hij samen met zijn broer al twaalf jaar snijbloemen en snijgroen naar exporteert.

Whitepaper Ondernemen in Italië

Wie: Martin Noort

Naam: Sorriso Verde

Opgericht: Samen met broer Klaas in 2000

Aantal werknemers: 4 parttimers, 9 fulltimers

Exportproduct: snijbloemen en snijgroen

Exporteert naar: Italië en Duitsland (5 tot 8 procent van de omzet)

Omzet: 5 miljoen euro

Familiegeschiedenis

Martin Noort en zijn broer Klaas zijn opgegroeid tussen snijbloemen en snijgroen. Hun vader was een echte ondernemer die snijbloemen exporteerde naar Duitsland. “In die tijd, begin jaren zestig, exporteerde onze sector vooral nog naar landen die dichtbij Nederland lagen”, vertelt hij. “Stap voor stap kwamen daar steeds meer landen bij. Rond 1980 Groot-Brittannië en vanaf 1985 Frankrijk. Mijn broer Klaas en ik zijn in al die jaren echte liefhebbers van het product geworden. Ook zagen wij als ondernemers kansen genoeg om in onze sector succesvol te worden. Redenen genoeg dus om in 2000 gezamenlijk Sorriso Verde op te richten.”

Het rijke noorden

Vanaf dag één richt Sorriso Verde zich op de markt voor snijbloemen en snijgroen in Italië. Om precies te zijn, Noord-Italië; Milaan en omstreken. “In het noorden van Italië zit voor ondernemers in onze sector het geld. In het rijke noorden is er namelijk vraag naar exclusieve snijbloemen en snijgroen. Het zuiden van Italië is een stuk armer en daarom minder interessant voor ondernemers die een luxeproduct als het onze exporteren.” Noort legt uit dat de reden om in Italië te gaan ondernemen dus echt een zakelijke beslissing was. “De liefde voor het land, de taal en cultuur is pas later gekomen.”

Sorriso Verde levert aan groothandels en detaillisten in Italië. De producten worden over de weg vervoerd. Hiervoor wordt bij tachtig procent van de bestellingen gebruik gemaakt van transporteurs. Twintig procent van de bestellingen wordt in een van de twee eigen wagens getransporteerd.

Relaties opbouwen

Om succesvol te ondernemen in Italië moet je volgens Noort veel tijd investeren in het opbouwen van relaties. “Onze snelle manier van werken, werkt daar niet”, zegt Noort. “Ga je bij een zakenrelatie op bezoek, houd er dan rekening mee dat je aan zijn familie wordt voorgesteld, het land van zijn vader moet bekijken en uitgebreid met elkaar luncht of dineert.” Om de contacten met zijn zakenrelaties warm te houden, heeft Sorriso Verde twee verkopers in Nederland die zes keer per jaar naar Italië gaan en twee vertegenwoordigers die elke week van dinsdag tot en met donderdag in Italië zijn. “Doordat wij zo intensief investeren in onze relaties en letterlijk dichtbij zijn, zijn de contacten goed. Wat weer tot meer business leidt. Italianen zijn echt gevoelig voor die persoonlijke aanpak. Heb je als ondernemer eenmaal die band, dan heb je trouwe klanten.”

De eerste contanten in Italië heeft Noort destijds gelegd via een bevriend ondernemer die bloemen van Italië naar Nederland exporteert. “Hij heeft ons met verschillende ondernemers in contact gebracht waardoor de markt zich voor ons opende. Hartstikke fijn natuurlijk in een land waar netwerken alles is. Zonder een netwerk of introductie is het lastig om voet aan de grond te krijgen.”

Chaotische klanten

Waar Noort maar niet aan kan wennen, is de chaotische aard van veel van de groothandels en detaillisten waarmee hij zakendoet. “Ik heb soms het gevoel dat Italiaanse ondernemers het ondernemen er maar een beetje bij doen. Goed leven is voor hen veel belangrijker. Dit leidt er soms toe dat wij om tien uur ’s morgens een bestelling krijgen die om twee uur ’s middags de deur uit moet om nog op tijd in Italië aan te komen. Dit kunnen wij wel leveren, maar omdat wij met verse producten werken die wij met zorg uitzoeken, zijn die ad hoc bestellingen soms best lastig.” Hij heeft geprobeerd zijn Italiaanse relaties hierin jarenlang op te voeden, maar vooralsnog zonder resultaat. “Nee, tot een mentaliteitsverandering heeft dit nog niet geleid. Voordeel is wel dat wij zelf door de jaren heen steeds efficiënter zijn gaan werken om onze kwaliteit en continuïteit te waarborgen.”

Toekomst

Ondanks de crisis ziet de ondernemer de toekomst voor zijn sector en bedrijf zonnig in. “Als mkb-bedrijf kunnen wij onderscheidend zijn als het op maatwerk en flexibiliteit aankomt. De groei zal zeker niet vanzelf komen, maar onze efficiency, persoonlijke aanpak en enthousiasme, biedt een groot voordeel ten opzichte van de grote ondernemingen in onze branche.”

Whitepaper

Wil jij ook succesvol worden in Italië? Download ons gratis whitepaper 'Ondernemen in Italië' en leer alles over de cultuur, export, import en wet- en regelgeving van het Zuid-Europese land.