Administratie kost ondernemers twee dagen per maand

Mkb verliest tijd aan financiële administratie
Twee volle werkdagen per maand is een ondernemer uit het mkb kwijt aan zijn financiële administratie. Dit gaat ten koste van het ondernemen.
Meer weten over administratie?
Klik hier
Lees ons whitepaper!
Naar MijnMKB
Meer over de voordelen van cloud-software?
Klik hier
Lees ons whitepaper!
Naar MijnMKB
Voordelen van snel internet?
Klik hier
Lees ze in dit whitepaper!
Naar MijnMKB
Gemiddeld 16 uur en 53 minuten is een mkb-ondernemer maandelijks kwijt aan zijn financiële administratie, blijkt uit onderzoek van Basware onder 558 ondernemers en 1368 medewerkers (met financiële verantwoordelijkheid) in Groot-Brittanië, de VS, Zweden, Duitsland, België en Nederland. Dat betekent dat een ondernemer twee volledige werkdagen per maand níet kan besteden aan wat hij het liefste doet: ondernemen.
 

Meest tijdrovende taken

Van die bijna 17 uur behoren het beantwoorden van leveranciers- en klantvragen (2 uur en 19 minuten), het opstellen en verzenden van facturen (1 uur en 55 minuten), het herzien van te betalen facturen (1 uur en 45 minuten) tot de meest tijdrovende activiteiten.
 

Van handmatig naar elektronisch factureren

Ondernemers kunnen volgens het onderzoek veel vooruitgang boeken door van handmatig factureren over te stappen naar elektronisch factureren. 64 procent van de Europese mkb-bedrijven stuurt facturen nog handmatig, 77 procent keurt facturen nog handmatig goed en betaalt ze handmatig: allemaal kostbare manuren binnen een financieel proces. Vice President Jörgen Hensgens van Basware Benelux: "Deze inefficiënte financiële processen en handmatige activiteiten weerhouden ondernemers ervan succesvol zaken te doen met leveranciers en afnemers."
 

Inefficiënte inzet van personeel

Ondernemers hebben beperkt budget om medewerkers in te huren die de financiële administratie volledig op zich nemen, waardoor het op het bord komt van medewerkers die deze klus helemaal niet binnen hun takenpakket hebben liggen. Oplossing volgens Hensgens: automatiseren van financiële processen. "Daardoor verlicht het mkb de druk op zijn medewerkers. Ook wordt het aantal handmatige fouten gereduceerd en wordt de groei door goedlopende financiële afhandeling gestimuleerd."
 

Hoe kan ik elektronisch factureren?

Een elektronische factuur hoeft niet meer te zijn dan een word-bestand of pdf-document dat je meestuurt in een e-mail. Verder moet een digitale factuur gewoon voldoen aan de normale voorwaarden van een factuur. Het verschil tussen een papieren en digitale factuur zit hem in de manier van versturen. Voordelen? Het bespaart tijd en geld én geeft je nieuwe mogelijkheden. Zo geven aanbieders van elektronisch factureren je meteen een administratiesysteem, zodat je een handig overzicht hebt van al je klanten en facturen. Ook kun je via online cloud-software eenvoudig een btw-overzicht inzien en met een muisklik een herinnering of aanmaning sturen en je klanten via iDeal laten betalen. Ook maak je minder slordigheidsfouten omdat het systeem automatisch bedragen optelt. 

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten