Gebrek aan financiële administratie strenger bestraft

Faillissementswet wordt aangescherpt
Een ondernemer die failliet gaat en vervolgens geen financiële administratie kan overleggen, riskeert maximaal twee jaar gevangenisstraf voor faillissementsfraude. Minister Ivo Opstelten van Justitie wil faillissementsfraude stevig aanpakken en heeft een voorstel ingediend om de wet te wijzigen.
Geld nodig?
Klik hier
Lees alles over financiering
Naar MijnMKB
Heb jij inzicht in je cijfers?
Klik hier
Doe de scan!
Start
Breng jouw administratie op orde
Klik hier
Download het whitepaper
Naar MijnMKB
Opstelten heeft zijn wetsvoorstel aan belangenorganisaties, wetenschappers en politici voorgelegd ter consolidatie. Dat is gebruikelijk voor een nieuwe wet aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. In oktober koppelen de deskundigen de wet terug naar de minister.
 
De belangrijkste punten uit het wetsvoorstel:
 
  • Maximaal twee jaar gevangenisstraf voor gebrek aan financiële administratie bij een faillissement 
  • Het wegsluizen van geld of goederen uit het bedrijf voor het failliet gaat, wordt strafbaar
  • Frauduleus handelen en zo een bedrijf in ernstige financiële problemen brengen, wordt ook strafbaar zonder faillissement. Hier komt twee jaar op te staan
  • Als er sprake is van persoonlijke verrijking, kan maximaal vier jaar gevangenisstraf worden opgelegd
 
Faillissementsfraude kost veel geld. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf gaat het om ongeveer een miljard aan maatschappelijke schade per jaar.
 

Financiële administratie

Het gebrek aan een financiële administratie wordt, als de wet er komt, dus strenger bestraft. Een ondernemer kan de schuld hiervoor niet meer afschuiven op een rechtspersoon: diegene die in de dagelijkse praktijk de leiding heeft, kan worden bestraft.
 
Het belang van een goede financiële administratie wordt dus nog groter. Administratie kost ondernemers veel tijd en dus geld. Gelukkig zijn er diverse mogelijkheden om je administratie elektronisch te organiseren. Dit geeft je ook snel overzicht in je bedrijf.
 

Online

Elektronisch factureren scheelt veel tijd en geld en er wordt automatisch een administratie aangelegd. Online boekhouden is handig, maar ook administratie op papier of in Excel-bestanden is voldoende voor de wet. 
 
Download in MijnMKB gratis het whitepaper "Je administratie op orde" en kijk welke manier van administreren het best bij jou past.

Administratieve lasten voor ondernemers nemen toe

MKB-Nederland-voorzitter Hans Biesheuvel boos
De administratieve lasten kwamen in 2012 voor het midden- en kleinbedrijf uit op 8,2 miljard euro. Het kabinet streefde ernaar de lasten voor het hele...

Administratie kost ondernemers twee dagen per maand

Mkb verliest tijd aan financiële administratie
Twee volle werkdagen per maand is een ondernemer uit het mkb kwijt aan zijn financiële administratie. Dit gaat ten koste van het ondernemen.

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten