De kracht van een goede slogan voor je bedrijf

"Een deuk van heb ik Joustra": sterk of zwak?

"Een deuk van heb ik Joustra" is door radiozender Veronica tot slechtste slogan van 2013 verkozen. Maar is de slogan wel echt slecht? Waaraan moet een goede bedrijfsslogan voldoen?

Hij is een beetje flauw natuurlijk, de zin waarmee schadebedrijf Joustra Merkenherstel uit Halfweg zijn waar aanprijst. Maar de slogan blijft wél hangen. Net als de andere twee slagzinnen die bij Radio Veronica waren genomineerd. ‘Hé, Cake Je Naar Mijn Gebak?!’ van Bakkerij Dam uit Nieuw-Beijerland en ‘Lekt Er Wat? Bel Dan Ad!’ van het Kwintheulse Loodgietersbedrijf Ad van den Elshout.

Kenmerken

Er zijn een aantal kenmerken van goede slogans. Kweek Communicatie selecteert vijf eisen. Een goede slogan:

  • communiceert de merkbelofte of Unique Selling Point;

  • noemt de naam van het merk of is impliciet verbonden aan het merk;

  • is bondig (maximaal acht woorden);

  • is memorabel;

  • spoort de lezer/hoorder aan om meer over het merk te weten te willen komen.

De slogans van Joustra Merkenherstel en Ad van den Elshout bevatten een (deel van) de merknaam. Ook is bij beide bedrijven duidelijk wat zij doen. De slogan van Bakkerij Dam verwijst ongetwijfeld naar het unique selling point van de bakkerij: de cake en het gebak. Wel is de laatste slogan toepasbaar voor elke bakkerij of patisserie en dus niet pr sé verbonden aan Bakkerij Dam.

Onthouden

Memorabel wordt je slogan door rijm, ritme of een melodie. Ook humor is een goed middel om ervoor te zorgen dat je slogan wordt onthouden. In dit licht voldoet "Lekt er wat, bel dan Ad" aan behoorlijk wat criteria. Het rijmt en heeft ritme en beschrijft de beste kwaliteit van het bedrijf (een lekkage snel en goed verhelpen). Ook bij "Een deuk van heb ik Joustra" weet je wel ongeveer wat het bedrijf doet. Zelfs "Hé, cake je naar mijn gebak?" heeft goede kenmerken. De woordgrap is zo flauw, dat hij best blijft hangen. Het feit dat de slogans door radio Veronica zijn gelecteerd voor de slechtste slogan van 2013, betekent eigenlijk stiekem dat ze helemaal zo slecht niet zijn.

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Marlou Visser