Hoe bedenk ik een goede bedrijfsnaam?

In zeven stappen naar de perfecte naam voor je bedrijf

19 maart 2020 09 oktober 2020

Bij het oprichten van een bedrijf, hoort het bedenken van een goede bedrijfsnaam. En dan het liefst een die direct indruk maakt en bij klanten blijft hangen. Maar hoe kies je een goede naam voor je bedrijf en waar moet je rekening mee houden?

Je zzp-verzekeringen goed geregeld. Eenvoudig bij OHRA.

1. Wees duidelijk

Of je nu websites bouwt of een bakkerszaak hebt; zorg ervoor dat je naam duidelijk weergeeft welk product of welke dienst je aanbiedt. Dit kun je simpel doen door letterlijk je ‘soortnaam’ toe te voegen aan je bedrijfsnaam. Dus ‘Internetbureau Way2Web’ of ‘Bakkerij van Zwieten’. Het wordt klanten dan d

irect duidelijk wat je aanbiedt of verkoopt. Serie-ondernemer Floris Venneman raadt aan: “Zorg dat je een naam hebt die precies zegt wat je doet of dat juist helemáál niet doet, zodat je het verband moet uitleggen. Iets wat er tussenin zit, is het vaak net niet.”

2. Zorg voor creativiteit

Een opvallende naam blijft hangen bij klanten en maakt je makkelijker vindbaar op internet. Hoe origineel je naam kan zijn, hangt overigens wél af van de activiteiten van je bedrijf. Een makelaar zal minder spe

els omgaan met zijn bedrijfsnaam dan een bureau voor opmaak en vormgeving. Op commando creatief zijn, daar hebben veel ondernemers moeite mee. Spar eens met andere ondernemers, loof een prijsvraag uit via social media of huur een professional in.

3. Voorkom dubbeling

Ben je geen ster in het bedenken van een naam en denk je het jezelf makkelijk te maken door je te laten inspireren door andere namen? Pas op, je bedrijfsnaam mag niet teveel lijken op een bestaande. Noem jij jouw buurtsuper bijvoorbeeld ‘C2000’, dan kun je bezwaren verwachten. Denk er ook aan dat je naam niet misleidend mag zijn. Ben je zelfstandig ondernemer, maar noem je je bedrijf Samson & Partners dan kan dit voor problemen zorgen. Of je naam op

een merk lijkt, kun je nakijken in het merkenregister van het BBIE (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom).

4. Maak je naam niet te lollig

Verwar creativiteit niet met humor. Maak je naam niet te lollig, want een ‘te’ grappige bedrijfsnaam kan het idee wekken dat je niet professioneel met je vak omgaat en daarbij opdrachten niet al te serieus neemt.

5. Geef je naam de ruimte

Voorkom dat je met je naam je bedrijfsactiviteiten teveel afkadert, anders zul je nooit voor andere diensten gevraagd worden. Met een bredere naam, bereik je ook een grotere doelgroep.

6. Test je naam

Tevreden over de naam die je hebt bedacht? Test uit of anderen hem net zo geniaal vinden als jijzelf. Vraag familielede

n en vrienden, maar ook de ondernemers uit je netwerk welke associatie zij hebben bij het horen van de naam. Neem hun feedback serieus, want als zij twijfels hebben, zullen je toekomstige klanten die ook hebben.

7. Check je naam

Check je naam in het Handelsregister. Je mag geen naam kiezen die iemand anders al heeft. Taco Carlier maakte dit mee met zijn bedrijfsnaam MOOF. “Die naam bleek al vergeven. We besloten er VANMOOF van te maken. In het begin waren we niet tevreden over die naamsverandering,

maar na het heel vaak gehoord te hebben, begon ik het steeds leuker te vinden.”

Controleer ook de beschikbaarheid van je beoogde domeinnaam. Het is zonde als je een goede naam hebt gevonden, maar er geen passende URL aan kunt koppelen.

Begin jij als zzp'er? Lees dan het Whitepaper’ Waar je aan moet denken als startende zzp'er'

Download: Waar je aan moet denken als startende zzp'er

Auteur

Lenneke Arts