Vertrouwen van consument in economie groeit

Nederlanders sneller bereid om geld uit te geven

21 november 2013

Vorige week kwam het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) al met het bericht dat de recessie voorbij is door 0,1 procent economische groei. Woensdag blijkt dat de consument ook positiever wordt. Het consumentenvertrouwen stijgt en voor het eerst sinds 2011 zijn meer mensen positief over de economische toekomst dan negatief.

De kleine economische groei van het derde kwartaal van 2013 was vooral toe te wijzen aan de toenemende export, de binnenlandse uitgaven vallen nog tegen. Een toenemend consumentenvertrouwen kan hier verandering in brengen.

Koopbereidheid

Nederlanders zijn in november positiever over hun eigen financiële situatie van het afgelopen jaar en ook over de komende twaalf maanden en zullen daardoor volgens het CBS eerder bereid zijn hun geld uit te geven. Alleen voor grote aankopen zoals wasmachines of televisies vinden Nederlanders dit moment iets minder geschikt dan vorige maand.

Brancheorganisatie Detailhandel Nederland verwacht dat het gestegen consumentenvertrouwen zal resulteren in een goede feestdagenperiode. De organisatie verwacht dat de uitgaven voor Sinterklaas met 10 tot 15 miljoen euro zullen stijgen tot 510 miljoen euro.

Investeren

Ook bedrijven worden langzaam iets minder negatief. Het volume van de bedrijfsinvesteringen was in september nog wel kleiner dan in dezelfde maand vorig jaar, maar de krimp neemt al drie maanden op rij af. In september 2013 investeerden bedrijven 2,9 procent minder dan in september 2012, maar het verschil tussen augustus 2013 en augustus 2012 was nog 4,6 procent.

Volgens het CBS is het in november ook gunstiger geworden om in Nederland te investeren. Dit investeringsklimaat berekent het statistisch bureau op basis van de export, het consumentenvertrouwen, de beurs, de interbancaire rente en de bezettingsgraad en de orderpositie van de industrie. 

Auteur

Marlou Visser