Tien redenen om te groeien

Wat is jouw definitie van succes?

Tien redenen om te groeien

Allianz Trade klantencheck

"Ik wil groeien" is een veelgehoorde ambitie. Daar is op zich niets mis mee, maar bij gestructureerde groei komt meer kijken. Waarom wil jij groeien? Wat is jouw definitie van succes?

Tien redenen om te groeien

Werk gericht toe naar de groei die jij voor ogen hebt. Hierop sturen en managen kan je veel opleveren. We hebben hieronder alvast tien mogelijke redenen op een rijtje gezet om te groeien.

  1. Je bouwt aan zekerheid en de toekomst van je bedrijf

  2. Je genereert meer inkomsten

  3. Je kunt sneller door- en terugschakelen

  4. Je bedrijfsnaam wordt op de kaart gezet

  5. Je bouwt aan je vaardigheden als ondernemer

  6. Je haalt meer rendement uit investeringen

  7. Je kunt iets terugdoen voor de maatschappij (milieu, mvo, sponsoren, krediet verstrekken)

  8. Je kunt (meer) personeel aannemen

  9. Je bedrijf wordt onafhankelijk van jou

  10. Je bedrijf is beter verkoopbaar

Definitie van succes

Een aantal van deze redenen zal je ongetwijfeld aanspreken, maar misschien heb je een nog veel betere reden om te groeien. Schrijf die redenen op. Maak aan de hand daarvan een definitie van succes en gebruik die als leidraad. Bijvoorbeeld: Ik ben succesvol als ik mijn omzet ieder jaar verdubbel, mijn klanten tevreden zijn en mijn personeel trots is om te werken voor mijn bedrijf. Vaststellen wat jouw persoonlijke motivatie is om te groeien, is heel belangrijk. Het is de eerste, cruciale stap bij het maken van een groeiplan en/of het bepalen van een strategie.

Groeien (al is het gestaag) is een must om te overleven. Als je onderneming zich niet meer ontwikkelt, dan komt ze tot stilstand. Ook jouw onderneming bevindt zich waarschijnlijk in een dynamische marktomgeving, waar voortdurend nieuwe concurrenten en nieuwe productontwikkelingen op het toneel verschijnen. Je hebt de keuze om mee te veranderen, of om tot stilstand te komen en te verouderen. Een markt verandert en een bedrijf dat stilstaat, zal vroeg of laat niet meer leveren wat de markt wil. Dat leidt tot minder omzet en uiteindelijk tot een daling in waarde (krimp).


Meer weten over het beperken van financiële risico's? Check deze pagina.

Wat vind je van dit artikel?

Raphael Klees

Auteur

Raphael Klees

Elke week probeer ik ondernemers in Nederland te inspireren en vooruit te helpen. Dat doe ik als redacteur en hoofdredacteur van verschillende zakelijke websites. Mijn doel is de informatie voor bedrijven zo helder en duidelijk mogelijk te maken. Daardoor kunnen ondernemers zich snel weer richten op hun bedrijfsvoering.