Hoe voer ik een persoonlijke lobby?

Tips over hoe je succesvol kunt lobbyen

10 augustus 2012

Je wilt iets gedaan krijgen door een bedrijf of (overheids)organisatie, of je wilt een bepaald persoon ervan overtuigen vooral naar jouw adviezen te luisteren. Een manier om dit te bereiken is door een persoonlijke lobby.

Waarom lobbyen?

Er zijn talloze redenen om te lobbyen, van persoonlijke tot bedrijfsmatige. Stel dat je bij je sportclub in een bepaald elftal wilt spelen kun je een goed woordje voor jezelf doen bij het bestuur van de vereniging. Of als je heel graag een activiteit in de buurt wil organiseren richt je je pijlen op het wijkcomité. Maar ook wanneer de gemeente het bestemmingsplan van een stuk grond wilt wijzigen, kun je bij de verantwoordelijke wethouder een lobby voeren om ervoor te zorgen dat de wijziging voor jou gunstig uitvalt. Of wanneer een bedrijf een grote order wil uitbesteden, kun je invloedrijke mensen binnen het bedrijf benaderen en ze vragen vooral aan jouw onderneming te denken.

Wat bereik ik met een lobby?

Door te lobbyen probeer je de verantwoordelijke over een bepaald onderwerp ervan te overtuigen een bepaald standpunt in te nemen. Je omsingelt als het ware de beslisser binnen een bedrijf of organisatie. Deze maakt zijn beslissingen immers zelden alleen en laat zich door diverse mensen adviseren die verstand hebben van het onderwerp. Als je ervoor zorgt dat jij tot het netwerk behoort wat de beslisser omringt, kun je succesvol lobbyen.

Hoe lang duurt een lobby?

Je kunt jarenlang lobbyen of slechts een korte tijd, afhankelijk van het onderwerp waarop je invloed wilt uitoefenen. Het beslissen of de winkels al dan niet open mogen met Koninginnedag duur minder lang dan waar de nieuwe schouwburg moet worden gebouwd. Er zijn ook professionele lobbyisten die onder meer politici proberen van bepaalde standpunten te overtuigen.

Tips

Er zijn geen vaste regels die de garantie geven voor een succesvolle lobby. Wel zijn er diverse tips die je in ieder geval in acht kunt houden om een goede indruk bij iemand te maken. We hebben ze hieronder op een rijtje gezet.

  • Wees er snel bij zodra er iets bekend wordt anders zijn je concurrenten je voor.

  • Wees duidelijk over wat je wilt. Relaties zijn eerder bereid je te helpen als je een concrete lobbyboodschap hebt.

  • Gebruik je relatie eerst om informatie te vergaren. Verwacht niet dat de relatie meteen iets voor jou regelt.

  • Vertel zo kort mogelijk wat je wilt, verveel je gesprekspartner niet.

  • Passeer nooit de woordvoerder of degene die verantwoordelijk is voor het dossier.

  • Wees altijd eerlijk.

  • Concentreer je op de partijen die nog geen standpunt hebben ingenomen.

  • Zorg ervoor dat je je contactpersoon altijd kunt bereiken.

  • Gebruik je relatie niet louter functioneel. De 'mens' achter de relatie staat voorop.

  • Kom meteen je afspraken na.

  • Maak een namenlijst van je relaties met een paar persoonlijke details, vooral als je slecht bent in namen onthouden.

  • Bewerk het netwerk rond de beslisser. Beslissers laten zich beïnvloeden door diverse mensen.

  • Beschouw de lobby als een missie die uiterst zorgvuldig moet worden uitgevoerd.

Lees meer over netwerken.

Om goed te kunnen lobbyen, moet je ook oprecht in jezelf en je bedrijf vertrouwen. Hoe je dat kunt leren, lees je in het boek 'it's now how good you are, it's how good you wanna be'.