It's not how good you are, It's how good you want to be.

BOEKRECENSIE WEEK 5

16 februari 2010

"There are no excuses"; vind ik een mooie quote om als ondernemer deze boekrecensie mee te beginnen. Als ondernemer ben je immers eindverantwoordelijk voor alles wat je doet. Dat vind ik nou ook het mooie van ondernemen; eigen verantwoordelijkheid.

Ik kreeg het boekje van Sinterklaas met, wellicht als stille hint van de goedheiligman, dat inspiratie en doorzettingsvermogen belangrijk zijn voor ondernemers. Ondernemen is in belangrijke mate doorzetten en blijven geloven in je idee. Je zult altijd je stakeholders (opdrachtgevers, klanten, aandeelhouders, businesspartners en natuurlijk je eigen partner) moeten overtuigen van het feit dat ze met jouw zaken moeten (blijven of gaan) doen. Overtuiging is een belangrijk onderdeel. Geloof in jezelf, authenticiteit (oprechtheid en originaliteit) versterken dat beeld.

De uitgangspunten

Het geeft antwoord op alledaagse vragen, gebaseerd op, in mijn ogen zinvolle uitgangspunten.

·         zoek positieve energie op; dat straal je dan ook uit

·         ga niet op zoek naar waardering, maar naar kritiek en feedback; daar leer je immers van

·         beloof niets wat je niet waar kunt maken (betrouwbaarheid); draagt immers niet bij aan het beeld dat mensen over je hebben

·         nee bestaat niet; blijf geloven in je eigen idee

Kortom: "When it can't be done, do it. If you don't do it, it doesn't exist." Lijkt mij voor zich spreken!

Die uitgangspunten kun je ook vanuit een ander perspectief bezien. Lees ook eens het boek "100 leiderschapsversnellers" en "A new earth" als je nog dieper wilt ingaan op energie en ego.

"If you can't solve a problem, it's because you're playing by the rules." 

De schrijver zet aan tot een ondernemende houding ten opzichte van problemen. Als ondernemer spreekt dit natuurlijk aan. Stilstand is immers achteruitgang en buigen we niet allemaal de regels om te komen waar we willen?

"Fail, fail again . Fail better"

Ondernemen is natuurlijk verbonden met fouten maken, anders kom je niet vooruit. Fouten maken mag, als je er maar van leert en het de volgende keer beter doet ! Er werkt op dit moment een stagiair bij ons bedrijf www.dutchnetworkgroup.com, die wil graag alles de eerste keer heel goed doen. Een nobel streven, maar bij een dynamisch bedrijf dat zich elke dag aanpast aan de snel veranderende online omgeving om beter te kunnen presteren is dat lastig. Wat vandaag goed is is morgen wellicht al fout.... Focus op het resultaat, niet teveel op het proces; totale controle bestaat toch niet. Wat leer ik van de stagiair? Standaardisatie van processen geeft structuur en duidelijkheid.

"Don't look for the next opportunity. The one you have in your hand is the opportunity."

Tenslotte pak ik er nog een qoute uit die in deze tijden van kredietcrisis wel aanspreekt. Focus op wat je aan het doen bent en je zal met inachtneming van de eerder genoemde uitgangspunten succesvol zijn!

Eindoordeel

Het boekje geeft de indruk "snel" geschreven te zijn, maar heeft toch veel inhoud. Het is meer een handboekje met tips en trics dan een echt leesboek. Dat maakt het ook leuk om door te bladeren. Kortom, het boekje is leuk om te lezen; vooral de quotes spreken mij aan en Sinterklaas heeft mij geïnspireerd!

Gelezen door Willem Overbosch

Wil je ook een boekrecensie schrijven voor de MKB Servicedesk?

Neem contact met ons op via redactie@mkbservicedesk.nl