“Digitalisering zorgt voor nieuw perspectief op branding”

Column Tamara Wouda | 3 tips om de nieuwe consument te bereiken
Consumenten worden steeds vernuftiger als het aankomt op technologische ontwikkelingen. Ze hebben vaak meerdere apparaten met internettoegang en zijn dankzij mainstream en social media meer betrokken bij merken en beter op de hoogte van de laatste tech-trends. Het gevolg: een nieuw soort consument, waar jij je als ondernemer op moet aanpassen.
Meer over social media?
Klik hier
Download het e-book!
Lees verder
Eerst nog even de cijfers op een rij:
  • In 2012 had al 94 procent van de Nederlanders internettoegang (CBS, 2012)
  • Ongeveer 9 miljoen mensen hebben een smartphone in Nederland (GfK, 2014)
  • 16,6 procent van alle online aankopen in Nederland wordt gedaan met een smartphone of tablet (Adobe Digital Index, 2014).
 
Wat ook blijkt uit cijfers van Adobe Digital Index is dat veel ondernemers hier al op inspelen en hun marketingstrategie aanpassen:
  • De uitgaven aan display marketing groeiden in het eerste half jaar van 2014 met 16 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013
  • De uitgaven aan mobile display marketing groeiden zelfs met 72 procent
  • Video advertising nam ook een vogelvlucht, de uitgaven aan dit specifieke marketingkanaal groeiden met 46 procent
  • Het budget dat is uitgegeven aan affiliate marketing is met 13 procent gestegen.
  • De totale online advertentiemarkt omvatte een omzet van 701 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2014.
 

Doe jij nog mee in de digitale markt?

Het gevolg is dat consumenten de mate waarin ondernemers tech-savvy zijn, zien als een indicator van hun competentie. Deze ontwikkeling zorgt voor een nieuw perspectief op branding: een merk moet niet langer alleen effectief zijn waarden kunnen communiceren, maar ook up-to-date blijven met de digitalisering en dat uitstralen.
 
Ik deel graag 4 tips met je waar je als ondernemer aan moet denken om beide doelen te bereiken.
 
  1. Logo ontwerp en webdesign

?Up-to-date blijven met de huidige design en web trends is essentieel bij het positioneren van een merk wanneer je wilt dat deze als aanpasbaar en geavanceerd wordt gezien. Ik raad het je af mee te gaan in iedere hype, zoals de snorren vorig jaar of katten eerder dit jaar, maar ga wel mee met blijvende trends zoals Apple vorig jaar introduceerde: flat design.
 
Apple is zo’n groter speler in de industrie, dat het vaak bepaalt wat wel en niet meer kan wat betreft design. Wanneer je nu nog geen flat design logo en responsive website hebt, wordt het eerlijk gezegd tijd om daar aan te werken. Een ‘ouderwetse’ website kan een verkeerd imago uitstralen, daarnaast is een responsive website nodig voor gebruik op verschillende apparaten en dat is gezien bovenstaande cijfers onmisbaar.
 
Naast de looks van je website, is het ook belangrijk om af en toe updates te doen wat betreft de werking ervan. Blijf testen of buttons boven of onder een artikel meer of minder conversies opleveren bijvoorbeeld.
 
  1. Huisstijl richtlijnen

Wanneer je wilt dat je merk als betrouwbaar en modern wordt ervaren, is het belangrijk om consistent te zijn in je branding. Een aanrader is een style sheet maken, zodat alle medewerkers dezelfde richtlijnen hanteren in hun communicatie. Presentaties bijvoorbeeld worden vaak door verschillende collega’s gemaakt, want iedereen heeft zijn eigen onderwerp, maar wanneer je deze presentaties naast elkaar legt, zou het dan duidelijk zijn dat deze allemaal binnen dezelfde onderneming gecreëerd zijn?
 
De style sheet zou moeten beginnen met de missie van de onderneming en de doelgroep. En hebben jullie een ijkpersoon? Ik vind vooral de personificatie van je merk een handige leidraad bij branding. Naast deze eigenschappen, is het ook verstandig om lettertype, lettergrootte en kleurenpalet te gebruiken om afbeeldingen vast te leggen. Deze informatie lijkt voor de hand te liggen, maar ik zie binnen kleine bedrijven vaak dat deze informatie niet wordt doorgegeven aan alle werknemers, wat resulteert in uiteenlopende communicatie.
 
  1. E-mailmarketing

Hoogstwaarschijnlijk zet jullie online marketeer e-mailmarketing in om traffic te genereren en conversies te verhogen. Ik hoef jullie niet te vertellen dat te vaak mailen met onnodige content niet langer werkt, de consument weet de afmeld-knop inmiddels blind te vinden. Eerder dit jaar verscheen er een artikel over e-mail design met tips om te voorkomen dat jouw e-mail verwijderd wordt voordat deze gelezen is. De belangrijkste les hieruit is dat je je e-mail zou moeten zien als een website: houd het helder en zet er minimaal één duidelijke call-to-action in.
 
  1. Socialmediamanagement

Je bent je er van bewust dat social media een vaste plek heeft verworven in het dagelijkse leven van de gemiddelde consument. Klantenservice wordt niet langer alleen telefonisch uitgevoerd, maar ook via Facebook en Twitter. En via social media worden vaak genoeg exclusieve aanbiedingen verstuurd.
 
Op social media zien consumenten ook welke merken in trek zijn bij hun vrienden en bekenden. Waar mond-tot-mondreclame in het verleden een krachtige marketingtool was (en nog steeds is in de offline samenleving), heeft deze zich door de digitalisering gedeeltelijk verplaatst naar social media.
 
Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat iedere onderneming (actief!) aanwezig zou moeten zijn op social media. Focus op het bouwen van volgersgroepen op de belangrijkste kanalen Twitter en Facebook. Afhankelijk van je merk, product en doelgroep, kun je je online aanwezigheid ook uitbreiden naar kanalen als Pinterest en YouTube.

Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres - kantoor Agency No9:
Spaklerweg 53
1114 AE Amsterdam
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten