Recept voor telefonische acquisitie

Voor startende ondernemers

02 augustus 2018

De start van het nieuwe jaar, van een hardloopwedstrijd, van je nieuwe baan, een nieuw gezin of starten met afvallen…Allemaal goede voornemens. En starten met koude (telefonische) acquisitie? Stond die ook op je lijstje?

Sales, CRM, projectmanagement en facturatie in één eenvoudige tool

Het is bewezen dat als je je goede voornemens aan iedereen vertelt, de kans een stuk groter is dat je deze waar gaat maken! Ik hoop dan ook maar dat je op iedere nieuwjaarsborrel hebt verteld dat je nog dit jaar gaat starten met koude acquisitie.

Wat heb je nodig voor een goede start?

Ga er maar aanstaan. Beginnen met dat moeilijke plan. Die lastige start van dat werk waar bijna niemand op zit te wachten. Maar de klanten komen niet vanzelf. Dus hup, aan de bak! Met het onderstaande recept voor een stevige acquisitie work-out kom je er zeker.

Men neme:

  • 1 doel

  • 1 dagdeel tijd

  • 1 ontzettend goede (voor)bereiding

  • 1 goed humeur

  • 1 stralende glimlach

  • 1 opgeruimd bureau

  • 1 of meer prachtige boeketten bloemen 

  • 1 inspirerende tekst links boven in je scherm (of iets anders waar je heel blij van wordt in je blikveld)

  • ½ A4-tje met belscript, steekwoorden of handvaten. Lettergrootte 12 leest makkelijk.

  • 20 prospects, voorzien van naam bedrijf, contactpersoon en titel/functie

  • kilo' s aandacht

  • een snufje lef 

Bereiding

Nadat je jezelf hebt geïnstalleerd aan je bureau, ga je plezierig en met een goed humeur uitgerust van start. Een notitieblok in de buurt en natuurlijk je lijst van prospects. Ruimte op het papier, zodat je er goed aantekeningen bij kunt maken. Op de computer (in Excel of een crm-systeem) is ook handig, maar zorg dat je gesprekspartner je niet hoort typen. Datgene wat je wilt zeggen (je script of handvat) heb je opgeschreven met maar één doel voor ogen. Jouw doel (zie recept hierboven). Bedenk altijd: less is more. Start nu met bellen en werk de lijst af en herhaal dit totdat de afspraak gemaakt is.

Veel succes met bellen! We spreken elkaar.

Koude acquisitie is een wezenlijk onderdeel voor werven van nieuwe klanten in iedere organisatie. Het is dan ook opmerkelijk dat veel bedrijven (groot of klein) het lastig vinden. Sterker nog, ze vragen zich af of het überhaupt wel werkt. En wat het meeste voorkomt: de tijd ontbreekt. Het vergt veel discipline om ook dit nog toe te voegen aan het lijstje van wat iedere ondernemer toch al ‘moet’ doen. Met dit eenvoudige recept wordt het hopelijk een stuk leuker!

Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Auteur

Marianne van de Water