Microsoft Dynamics versus Salesforce

Vergelijking CRM-systemen

02 augustus 2018

Er zijn wel tussen de 150 en 200 CRM-pakketten op de markt voor ondernemers. Uit onderzoek komen Microsoft Dynamics en Salesforce naar voren als twee leaders. Wat zijn de belangrijkste praktische verschillen tussen de twee?

CRM, facturatie en projectmanagement in 1 online tool

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Beide systemen zijn wat duurder vergeleken bij kleinere systemen, maar bieden dan ook zeer uitgebreide mogelijkheden voor organisaties, die met klant- en relatiebeheer, marketing en rapportages aan de slag willen.

Interface

Bij beide CRM-pakketten is de interface eenvoudig en intuitief. Om Salesforce aan te passen en in te vullen naar de wensen van de eigen organisatie hoef je zeker geen programmeur te zijn. Op een laagdrempelige manier kun je je dashboard aanpassen en bijwerken. Je kunt ook vrij makkelijk toepassingen bouwen met het systeem, die je met anderen kunt delen op de Salesforce Marketplace. Op je hoofdscherm kun je snel je accounts, je activiteiten en taken en je leads, opportunities en concurrenten zien. Er is daarnaast een content- en documentenbibliotheek en het pakket biedt duidelijke rapportages.

Ook bij Microsoft Dynamics is de interface eenvoudig. Vanzelfsprekend is het vooral voor mensen die met Microsoft werken als een warm bad om met dit CRM pakket aan de slag te gaan. De look and feel van het dashboard is hetzelfde als alle andere programma’s en pakketten van Microsoft. Zo kun je het dashboard bijvoorbeeld naar eigen inzicht invullen aan de hand van sjablonen. Je kunt hierin al je informatie kwijt over afspraken, rapporten, klantgegevens, concurrenten, marketing en service.

Integratie

Salesforce heeft het voordeel dat het verbonden is met het Salesforce Marketplace, waar je makkelijk toegang hebt tot een groot aanbod aan applicaties waar je doorheen kunt neuzen, reviews kunt lezen en kunt uitproberen. Ongeveer de helft van deze applicaties zijn gratis. Salesforce is verder makkelijk te integreren met Google Apps, Microsoft Office en Outlook. Verder zijn Google AdWords, SEO marketing en LinkedIn makkelijk te koppelen aan het pakket. Ook handig, Salesforce heeft een eigen social media tool: Chatter. Dat Microsoft Dynamics makkelijk te integreren is met Outlook is natuurlijk vanzelfsprekend. Ook met de cloudversie, Microsoft Office 365, is het goed te integreren. Een handige wizard helpt je om allerlei bestandsformaten om te zetten in het CRM.

Mobiel

Beide systemen zijn goed te gebruiken op smartphones, tablets en andere mobiele devices. Zowel op iOs als Android. Ook zijn beide pakketten te gebruiken op Windows smartphones en BlackBerry. Een groot voordeel is dat men hiervoor geen nieuwe licenties of software hoeft aan te schaffen of extra kosten hoeft te rekenen.

In de cloud of niet in de cloud?

Een belangrijk verschil in beide systemen is dat Salesforce alleen runt in de cloud. Microsoft Dynamics kun je ook installeren op lokale servers. Voor bedrijven die nog steeds wat huiverig zijn om alles in de cloud te zetten is dit daarom een beter alternatief. Daarnaast biedt Microsoft Dynamics drie cloudversies (CRM On-Premise, CRM Online en Shared Milieu) terwijl Salesforce er één heeft.

Welk pakket je ook kiest. Belangrijk is het om vooraf goed na te denken wat je ermee wilt. Als je dat niet doet loop je misschien tegen beperkingen aan in het systeem waar je net een duur abonnement hebt afgesloten.

Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.