Wat zijn debiteuren? Betekenis en uitleg

Het verschil tussen debiteuren en crediteuren

vrouw-papieren-documenten-kantoor-laptop-debiteuren-administratie

Termen als debiteuren en crediteuren kom je tegen als je onderneemt, maar wat is de betekenis van debiteuren precies? In dit artikel krijg je tekst en uitleg over de term debiteuren, leer je het verschil tussen debiteuren en crediteuren, vind je informatie over het debiteurennummer en lees je meer over debiteurenadministratie.

Debiteuren: betekenis en uitleg

Een debiteur is een klant die nog moet betalen. Jij hebt de factuur al gestuurd, maar die staat nog open. In juridische termen noemen ze een debiteur een schuldenaar: iemand met een schuld bij iemand anders. Zodra je klant zijn factuur heeft betaald is zijn ‘schuld’ afgelost en is hij geen debiteur meer. De term debiteuren hoor je vaak als het gaat over een groep klanten die nog moet betalen voor een product of dienst.

Verschil debiteur en crediteur

Debiteuren en crediteuren horen bij elkaar, maar zijn absoluut niet hetzelfde. Er is een belangrijk verschil tussen debiteuren en crediteuren. Van de één krijg je geld (de debiteur), de ander moet jij nog betalen (de crediteur).

Om het juridisch compleet te maken: je bent een debiteur als je nog moet betalen en je bent crediteur als je nog geld moet ontvangen van een klant. Een debiteur is in juridisch jargon een schuldenaar, een crediteur heet juridisch een schuldeiser

Wat zijn debiteuren op de balans?

Debiteuren hebben een plek op de financiële balans van je bedrijf. Ze horen daar aan de linkerkant, de kant van de activa. Hier staan de bezittingen van je bedrijf. Een debiteur vertegenwoordigt geld dat je nog krijgt, oftewel hij vertegenwoordigt waarde. Daarom hoort hij aan de activa-kant, de debetzijde. 

De crediteuren staan ook op de balans, maar aan de andere kant. Die zet je aan de rechterkant, de kant van de passiva. Dit noemen ze ook wel de creditzijde. 

Wat is een debiteurennummer?

Een debiteurennummer is een nummer van een debiteur, een klant die nog niet betaald heeft. Het is niet verplicht om klanten een debiteurennummer te geven, maar het kan wel voor extra overzicht zorgen. Werk je met een boekhoudpakket, dan kent dat vaak automatisch debiteurennummers toe aan je klanten. In de praktijk gebruiken vooral grotere bedrijven debiteurennummers. Met maar 10 klanten kun je de debiteuren makkelijk uit elkaar houden, dat wordt een ander verhaal als je 100 klanten hebt. 

Debiteurenadministratie: wie moet wat wanneer betalen?

De debiteurenadministratie is een overzicht waarin je kunt zien wie wat wanneer moet betalen. Het is een lijst van debiteuren die hun facturen nog moeten betalen. Daarbij staat hoeveel geld ze je schuldig zijn en of ze zich aan de afgesproken en wettelijke betalingstermijn houden.

Wat is debiteurenbeheer?

Met je debiteurenadministratie heb je het overzicht, met debiteurenbeheer zorg je ervoor dat klanten op tijd betalen. Debiteurenbeheer gaat over de manier waarop je met debiteuren omgaat. Denk aan het toevoegen van een ubl-factuur als extra service, herinneringen of aanmaningen versturen, sommeren met een nette boze brief, telefonisch debiteurenbeheer en in het uiterste geval een rechtszaak aanspannen.

Je kunt ook je debiteurenbeheer uitbesteden aan een incassobureau of een factoringmaatschappij. Deze kunnen dan het contact met je niet-betalende klant overnemen en zo de kans op betaling verbeteren of zelfs garanderen. Handig als je te maken hebt met dubieuze debiteuren.

Facturen verrekenen tussen debiteur en crediteur

Soms ben je debiteur én crediteur van een klant: jullie zijn klant bij elkaar. Jij stuurt hem een factuur en hij jou. De facturen gaan over en weer. Als de betalingstermijn verstreken is zonder dat je debiteur betaalt, kan het handig zijn om openstaande facturen te verrekenen. Dat scheelt aanmaningen sturen of incassokosten in rekening brengen.

Wat vind je van dit artikel?

Job Jansen

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.