Debiteurenbeheer

Voorkom wanbetaling: wat je kunt leren van een ander

Voorkom wanbetaling, lees dit voorbeeld!

Het is de schrik van elke ondernemer: klanten die je dienst of product afnemen, maar niet willen of kunnen betalen. Je kunt dan een incassobureau of deurwaarder inschakelen, maar van kale kippen valt niet te plukken.

23 januari 2019 11 december 2020

Kan ik klanten vragen vooruit te betalen?

Op krediet leveren of betalingsvoorwaarden aanpassen

Een wanbetaler, daar zit je niet op te wachten. Waarom dan altijd maar op krediet leveren? Vooraf of in termijnen betaald krijgen is ook een optie. Je loopt dan minder risico. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

31 maart 2020 10 december 2020

Mijn klant betaalt niet. Wat nu?

In vier stappen naar een betaalde factuur

Veel (zelfstandige) ondernemers liggen er wakker van: een klant die een factuur niet betaalt en weigert duidelijkheid te geven. Intussen vrees je dat jij straks zelf je rekeningen niet meer kunt betalen. En nu?

25 maart 2020 10 december 2020

Betrouwbaar incassobureau nodig?

Je vindt er eentje met deze checklist

Negatieve incassopraktijken zijn vervelend voor de consument èn voor jou als ondernemer. Met deze checklist kun je eenvoudig(er) een betrouwbaar incassobureau kiezen.

06 november 2019 10 december 2020

Wat zijn debiteuren?

Het verschil tussen debiteuren en crediteuren

Debiteuren. Misschien heb je de term al een aantal keer horen vallen. Maar wat betekent het nu precies? Wat betekent een debiteur voor jou als ondernemer?

25 maart 2020 12 november 2020

Wanneer is gebruik van het btw-nummer verplicht?

Burgerservicenummer blijft basis voor zzp'er

Vanaf 1 januari hebben zzp’ers een nieuw btw-nummer. Hoe kom je aan het nummer en wat is er anders? Is het melden van het btw-nummer verplicht?

19 maart 2020 25 augustus 2020

Betalingstermijnen wettelijk vastgelegd

Standaard termijn is 30 dagen, maximum is 60 dagen

Betalingstermijnen tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden zijn wettelijk vastgesteld. Sinds 1 juli 2018 zijn deze betaaltermijnen maximaal 60 dagen.

29 juli 2020

Hoe zorg ik dat mijn facturen betaald worden?

Creëer een goed debiteurenbeheer en mijd wanbetalers

Last van slecht betalende debiteuren? Nederlandse ondernemers lopen jaarlijks 15 miljard euro mis, omdat facturen niet betaald worden, zo stelt het European Payment Index (EPI).

03 april 2020

Dit moet er in een sommatiebrief staan

In 2018 zijn de voorwaarden veranderd.

Een boze brief waarin je oproept tot betalen heet ook wel een sommatiebrief. In dit artikel lees je wat er in moet staan, hoe je de wettelijke incassokosten (WIK) berekent en hoe je om moet gaan met incassokosten berekenen voor particulieren en bedrijven.

25 maart 2020

Wat is het verschil tussen een jaarrekening en een balans?

Alle begrippen rondom administratie

Als ondernemer wil je graag weten hoe je er voorstaat. Het is daarom handig af en toe de spreekwoordelijke balans op te maken. Dat doe je onder meer met je jaarrekening, die je naar de Kamer van Koophandel stuurt. Maar is dat nu ook meteen de balans? We leggen hieronder het verschil aan je uit.

19 maart 2020

Getoond 1 tot en met 10 van 35 totaal, er zijn meerdere pagina's