Een vergeten vinkje kostte bijna 2 ton

Praktijkvoorbeelden van beroepsfouten en schadeclaims

15 februari 2022 3 minuten

Kleine beroepsfouten kunnen grote gevolgen hebben. In dit artikel lees je twee praktijkvoorbeelden van schadeclaims door beroepsfouten en hoe het afgelopen is.

Voorbeeld 1: beroepsfout ICT-bedrijf

Een meubelwebshop is de afgelopen jaren flink gegroeid en roept de hulp in van een ICT-bedrijf om de webshop te optimaliseren voor verdere groei. Het ICT-bedrijf legt de eigenaar van deze meubelwebshop uit dat verdere groei alleen mogelijk is door de webshop over te zetten naar een nieuwe server. De meubelwebshop gaat hiermee akkoord en het ICT-bedrijf gaat aan de slag met de opdracht.

De dag na de overzetting opent de eigenaar van de meubelwebshop zijn computer om er tot zijn grote schrik achter te komen dat de bezoekersaantallen op zijn website dramatisch gedropt zijn. De site blijkt veel minder goed gevonden te worden dan voor de overzetting. Het gevolg: omzetverlies.

Natuurlijk neemt de eigenaar direct contact op met het ICT-bedrijf om te achterhalen wat er fout gegaan is. Er moet snel iets gebeuren want de webshop loopt heel veel verkopen mis. De eigenaar van het ICT-bedrijf schrikt natuurlijk van het bericht en gaat meteen op zoek naar het probleem. Gelukkig gaat het om een relatief kleine fout: een vinkje dat niet was geplaatst, waardoor de website niet gevonden kon worden door zoekmachines. Hij corrigeert de fout en het probleem is opgelost. Maar dat is niet het einde van het verhaal.

Een aantal dagen vindt deze ICT-er een brief op de mat waarin staat dat hij verantwoordelijk wordt gehouden voor de financiële schade, ook al had hij per ongeluk een fout gemaakt. De schadeclaim: € 172.363.

Voorbeeld 2: beroepsfout reclamebedrijf

Een multimediabedrijf verzorgt de reclamefolder voor een autoverhuurbedrijf dat internationaal onderneemt. Het hoofdkantoor van dit verhuurbedrijf is gevestigd in Nederland. Het multimediabedrijf draagt zorg voor de grafische vormgeving, de tekstcontrole en voor een correcte afwikkeling bij de drukker.

Van de Spaanse reclamefolder worden 40.000 exemplaren gedrukt voor de Spaanse markt. Vervolgens geeft het multimedia bedrijf de drukkerij opdracht een folder te drukken voor de Portugese markt. Van deze folder rollen 20.000 exemplaren van de band, die direct naar Lissabon verscheept worden. Echter, als de folders bij de Portugese vestiging aankomen, blijkt er een fout gemaakt te zijn: het zijn geen Portugese maar Spaanse reclamefolders.

Het autoverhuurbedrijf neemt contact op met het multimediabedrijf om te achterhalen wat er fout gegaan is. Al gauw blijkt dat een medewerker van het multimediabedrijf per ongeluk het bestand voor de Spaanse folder heeft aangeleverd bij de drukker, in plaats van die van de Portugese folder. Het multimediabedrijf zorgt ervoor dat de Portugese folder alsnog zo snel mogelijk gedrukt en naar Lissabon gestuurd wordt. 

Hoe zit het met de schade? De kosten van het drukken en verschepen komen neer op een kostenpost van in totaal € 18.000.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Gelukkig hadden de bedrijven in deze twee voorbeelden een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV). Met een BAV ben je verzekerd tegen de financiële gevolgen van beroepsfouten. Overigens, een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is iets anders dan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB). Dankzij een BAV-verzekering bleef de schade voor deze bedrijven relatief beperkt. De verzekeraar dekte de kosten en hielp bij de juridische afwikkeling. En dat is maar goed ook, want de meeste ondernemingen zullen niet in staat zijn om hoge schadeclaims zelf te betalen. Tegenwoordig zijn er beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen per beroepsgroep, zodat je de dekking krijgt die je nodig hebt in jouw tak van sport.

Kans op beroepsfouten verkleinen

Je kunt als ondernemer de kans op beroepsfouten op verschillende manieren verkleinen. Bijvoorbeeld door:

Maar een beroepsfout is snel gemaakt. Daarom is het goed te weten hoe het zit met beroepsaansprakelijkheid. Is jouw bedrijf voorbereid op een schadeclaim?

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.