Betaalt mijn klant straks wel mijn factuur?

Durf kritische vragen te stellen en check zijn betaalgedrag!
Wat maakt jou tot een goede ondernemer? Je kunt een goed product hebben maar dat is niet voldoende. Een goede ondernemer moet zakelijk denken en begrijpen dat zijn bedrijf niet kan draaien als zijn facturen niet of niet op tijd worden betaald.
Hoe beperk je financiële risico's?
Klik hier
Lees tips in het whitepaper
Download
Het is slim om altijd, als je een opdracht van een nieuwe, onbekende klant wilt aannemen, jezelf de vraag te stellen: “Hoe betrouwbaar is deze man of vrouw (of de onderneming daarachter) met wie ik een samenwerking aan ga? Krijg ik straks misschien betalingsproblemen met hem of haar?”
De ondernemer die zich die vraag niet stelt, loopt een enorm financieel risico. Als jij jezelf die vraag wel stelt, heb je het halve werk al gedaan.
 

1. Ga het gesprek aan

Hoe kom jij er als ondernemer achter of deze klant netjes gaat betalen? Het antwoord is helaas: daar kun je niet met 100 procent zekerheid achter komen. Maar je kunt een inschatting maken of je vertrouwen in de klant kunt hebben. Want er zijn altijd aanwijzingen! Komt hij binnen via een vertrouwde aanbeveling? Vraag de klant waarom hij speciaal naar jou komt. Neem geen genoegen met een vleiend verhaal dat jij zo goed bekend staat. Kan de klant namen noemen van mensen met wie hij eerder zaken heeft gedaan? Hoe praat hij over andere zakenpartners? Heeft hij eerder een conflict gehad met een andere ondernemer? Heeft hij kritiek op andere leveranciers? Dit alles kan de kans op uiteindelijke wanbetaling beïnvloeden. Zoals hij met anderen omgaat, kan hij straks ook met jou omgaan. Ga vervolgens met de beschikbare informatie ook af op je ondernemersinstinct.
 

2. Google je klant

Een simpele zoekopdracht via Google kan je al een goede indicatie geven wat betreft de betrouwbaarheid van je klant. Is de klant een bedrijf: is er dan een goede en betrouwbaar uitziende website? En bestaat het bedrijf al lang of is het recent opgericht? Een bedrijf dat al honderd jaar bestaat zal een betaling vaak eerder kunnen voldoen dan een bedrijf dat gisteren pas is opgericht.


3. Durf 'de vraag' te stellen

Wees niet bang om de klant te vragen hoe jij er zeker van kunt zijn dat hij straks netjes jouw factuur gaat betalen. Is de klant bereid om een aanbetaling te doen? Het lijken vervelende vragen; vragen die moeilijk zijn om te stellen. Maar wees er niet bang voor. Het antwoord kan veel informatie bevatten. Reageert de klant geïrriteerd of beledigd, denk dan nog maar eens goed na of je wel verder met hem wilt. Een betrouwbare en professionele opdrachtgever begrijpt dat jij zekerheid wilt.
 

4. Lever kwaliteit en wees transparant

Het lijkt vanzelfsprekend, maar als jij wilt dat je klant gaat betalen moet je wel kwaliteit leveren. Zorg dat je zelf je zaakjes op orde hebt en onderhoud een goed contact met de klant. Als je zelf open en eerlijk bent - transparant over de levering, dienst en betaling - zal je klant dat ook zijn en ontstaat er een goede klantrelatie.
 

5. Check zijn financiële situatie

Kredietinformatiebureaus en kredietverzekeraars kunnen je tegen een relatief kleine vergoeding inzicht geven in de financiële situatie van ieder bedrijf in binnen- en buitenland. Zij beschikken binnen Nederland onder andere over informatie vanuit de Kamer van Koophandel (KvK), banken, incassobureaus en andere instanties. Kredietverzekeraars verzamelen ook betalingservaringen die andere leveranciers hebben gehad met jouw (potentiële) afnemer. Al die informatie kun je in een rapport opvragen. Daarbij geven deze kredietinformatiebureaus en -verzekeraars ook een rating (score van kredietwaardigheid). Dun & Bradstreet (D&B), Graydon en Euler Hermes zijn bekende partijen waar je financiële informatie kunt opvragen over bedrijven.
 

6. Een kredietverzekering afsluiten?

De ondernemer die zich nooit in de financiële betrouwbaarheid van zijn klant heeft vergist, moet nog geboren worden. Maar jij als ondernemer kunt overwegen om het risico dat een klant niet kan betalen (bijvoorbeeld door een faillissement), te verzekeren. Dat kan door middel van een kredietverzekering. Of dat mogelijk en zinvol is, hangt af van allerlei factoren zoals de branche waarin je zaken doet, of je op krediet levert en de samenstelling van je klantenbestand. Als je een kredietverzekering afsluit krijg je een financiële vergoeding in het geval je klant niet betaalt. Maar voordat het zover komt zal een kredietverzekeraar je eerst helpen met de preventie - het voorkomen van betalingsproblemen met klanten door op voorhand te kijken hoe jouw potentiële klant ervoor staat - en met het incasseren van de onbetaalde facturen.
 
Meer informatie? Download het whitepaper "Financiële risico’s beperken". Nu tijdelijk gratis te downloaden. 

Zeker van je geld

Bekijk de talkshow met ondernemer Marco van Veen
Hoe kun je ervoor zorgen dat je op tijd je geld krijgt? Marco van Veen vertelt hoe hij het heeft aangepakt. Met zijn bedrijf, SolarNRG, heeft hij te maken met veel kleine en aantal hele grote klanten. In het verleden heeft hij veel geld verloren door niet-betalende klanten. Nu heeft hij zekerheid.
zeker-geld-voorkom-betalingsrisico-25216114057.png

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten