Op welke kanalen kan ik adverteren voor mijn webwinkel?

Wat past het best bij jouw shop?
Past Facebook, LinkedIn, Beslist.nl of Marktplaats het best bij jou? Er zijn veel kanalen waarop je jouw webshop onder de aandacht kunt brengen. Een vergelijking van een aantal populaire kanalen.
Welke manier van adverteren past het best bij mij?
Klik hier
Download nu de Keuzegids
Meer info
Je kunt niet op alle kanalen aanwezig zijn, tenzij je een oneindig budget hebt. Daarom moet je een weloverwogen keuze maken als het om advertentiekanalen gaat. Je moet inzetten op de kanalen die voor jouw webshop het meest rendabel zijn.

 

LinkedIn en Facebook

LinkedIn en Facebook zijn populaire social mediakanalen om op te adverteren. Beide platformen bieden de mogelijkheid jouw doelgroep te specificeren. Zo kun je op LinkedIn onder andere kiezen welke functie de mensen die jouw advertentie zien moeten hebben. Op Facebook kun je filteren op bijvoorbeeld woonplaats en interesses.
 
De twee social mediakanalen verschillen hoofdzakelijk in het publiek dat er gebruik van maakt. LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk ter wereld en dus meer geschikt als je bedrijven wilt benaderen. Facebook leent zich beter om onder de aandacht van consumenten te komen. Zo’n 60 procent van de Nederlanders heeft een profiel op Facebook.
 
Het grootste nadeel van LinkedIn is dat het niet rendabel is voor webwinkeleigenaren die consumenten willen bereiken. Maar een groot nadeel aan Facebook is dat de koopintentie van de gebruikers laag is. Mensen komen er (nog) niet om te kopen.
 

Google en Marktplaats

Je kunt er ook voor kiezen te adverteren via Google AdWords of Marktplaats Admarkt. De systemen lijken op elkaar, alleen biedt AdWords veel meer opties. Hierdoor is kennis van Search Engine Advertising (SEA) noodzakelijk. Ook ben je er aardig wat tijd aan kwijt om AdWords efficiënt in te zetten. Als je de kennis niet in huis hebt of tijd tekort komt, kun je een marketingbureau inschakelen.
 
Als je kiest voor Admarkt is dat niet nodig. Het systeem is eenvoudiger in gebruik. Marktplaats is een interessant kanaal geworden voor webshophouders, omdat bezoekers niet meer enkel op zoek zijn naar tweedehands spullen. Er wordt ook veel gezocht naar nieuwe producten. Een voordeel dat Admarkt boven AdWords heeft is dat mensen die Marktplaats bezoeken al in de koopfase zijn, terwijl mensen die googelen zich nog in de oriëntatiefase bevinden.
 
Welk kanaal het beste werkt, verschilt per webshop, product en advertentie. Het is daarom aan te raden beide kanalen te testen en te kijken wat voor jou het best werkt.

 

Direct mail en e-mailmarketing

Als webshophouder kun je ook gebruikmaken van e-mailmarketing en direct mail. Beide hebben voor- en nadelen. E-mailmarketing kan veel opleveren, mits je een goed adressenbestand hebt. Je kunt mensen namelijk niet zomaar een e-mail sturen als bedrijf. De ontvanger moet hier toestemming voor geven. De kosten van e-mailmarketing zijn erg laag en dat maakt het een aantrekkelijke manier om je doelgroep te bereiken.
 
De kosten voor direct mail zijn een stuk hoger. Drukwerk laten maken kost aardig wat geld. Een voordeel is dat drukwerk in het oog springt. Een e-mail is zo verwijderd, maar een folder of envelop valt altijd op.

 

Bol.com en Beslist.nl

Je kunt jouw producten ook onder de aandacht brengen via sites als Beslist.nl en Bol.com. Deze sites verschillen op diverse punten van elkaar. Zo betaal je bij Bol.com alleen een bemiddelingsbijdrage wanneer een product verkocht wordt, bij Beslist.nl is betalen per klik ook een optie. Met 500.000 bezoekers is Beslist.nl de grootste vergelijkingssite van Nederland, maar met 5 miljoen bezoekers heeft Bol.com een veel groter bereik. Daarentegen wordt Bol door veel webshops gezien als een concurrent, omdat het bedrijf zelf ook producten verkoopt.
 
Met deze informatie kun je een selectie maken van kanalen die je in wilt zetten voor jouw webshop. Door het uit te proberen ontdek je welke voor jou het meest rendabel zijn.

Veel manieren van adverteren kunnen je goed helpen jouw klant te bereiken. Maar welk kanaal is voor jouw webshop het meest rendabel? 
Download nu de Keuzegids ‘Welke manier van adverteren past het best bij mij als webwinkelier?'.

 
Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten