Wat is de wettelijke regelgeving voor webshops?

Aan welke eisen moet mijn webshop voldoen?

16 april 2020 26 mei 2021

Wil jij graag een webshop starten? Dan heb je niet alleen goede producten en een gebruiksvriendelijke website nodig. Het is ook belangrijk om je aan de wet en regelgeving te houden. Anders loop je het risico op een boete.

Voor ondernemers met een webwinkel zijn er in de wetgeving een aantal verplichtingen vastgelegd. Deze verplichtingen vormen een extra bescherming voor klanten van webshops. Zij kunnen jou en je producten namelijk niet in het echt zien.

Informatie verplicht melden op je webshop

Een van de belangrijkste plichten is dat je voldoende informatie over je bedrijf en de voorwaarden moet verstrekken. Deze regels moeten de consument meer duidelijkheid bieden over wat voor soort bedrijf je hebt, maar ook om te voorkomen dat ze producten kopen die ze eigenlijk helemaal niet willen hebben.

De volgende gegevens ben je verplicht te vermelden in je webshop:

  • Naam onderneming

  • Adres onderneming

  • Telefoonnummer

  • E-mailadres

  • Registratienummer Kamer van Koophandel

  • Btw-identificatienummer

De volgende gegevens zijn niet verplicht, maar wel handig om te vermelden:

  • De belangrijkste kenmerken van het product: je bent verplicht om op een duidelijke en begrijpelijke wijze de belangrijke gegevens (bijvoorbeeld typenummer van het product, kleur) te vermelden

  • De prijs van het product inclusief alle belastingen

  • De verzendkosten

  • De mogelijkheden van betaling, aflevering of uitvoering

  • Termijn voor aanvaarding aanbod

  • De mogelijkheid en manier waarop de consument kan ontbinden

  • Je algemene voorwaarden

  • De bedenktijd

  • Garantie

Bedenktijd bij webshops

Wanneer je producten op afstand verkoopt, hebben klanten (bijna altijd) recht op een zichttermijn, dit is de bedenktijd. Dit geldt onder andere voor het verkopen via internet, e-mail, postorderbedrijf, telefoon en bestelbonnen. De bedenktijd is een periode waarbinnen de klant het aangeschafte product zonder opgaaf van reden of enige verplichting terug kan sturen. Je mag hier als winkelier geen kosten voor in rekening brengen of eisen dat de verpakking ongeopend moet zijn. Je mag wel bepalen dat de verzendkosten voor retourzending voor rekening van de koper zijn. 

Let op! De bedenktijd moet minimaal 14 werkdagen bedragen. Je bent ook verplicht om de bezoekers van je webshop te informeren welke bedenktijd je aanhoudt, anders wordt deze automatisch verlengd tot drie maanden. De bedenktijd gaat in op het moment dat de klant het product ontvangt. 

Overeenkomst ontbinden

De klant mag in bepaalde gevallen de overeenkomst ontbinden. Dit is het geval wanneer de overeenkomst is gesloten als gevolg van een onduidelijk stappenplan. Ook moet je klanten na de koop zo snel mogelijk een bevestiging van de order toesturen. Per automatische e-mail kan dit al binnen enkele seconden gebeuren. Zolang de klant nog geen bevestiging heeft ontvangen, heeft deze het recht de overeenkomst te ontbinden.   

Privacy en veiligheid

Ook moet je je houden aan de regels wat betreft privacy (volgens de AVG) en veiligheid op je website. Let bijvoorbeeld goed op dat je altijd toestemming van de klant hebt om zijn gegevens te verzamelen. Ook is een SSL-certificaat op je website verplicht als je gegevens verwerkt. 

Toezicht door de ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op het naleven van onder meer de bovenstaande informatieverplichtingen. Als zij constateren dat je bepaalde informatie op je website niet verstrekt, kun je een boete krijgen.

Tip: gebruik deze checklist bij het starten van je webshop.


Ben jij klaar om een onderneming te starten? Dat is natuurlijk ontzettend leuk, maar ook heel spannend! Lees wat jij moet weten voor je gaat starten via de pagina Sterk starten als ondernemer.

Auteur

Lenneke Arts