Om een webshop te starten, heb je natuurlijk goede producten en een gebruiksvriendelijke website nodig. Maar welke regels zijn er voor het beginnen van een webshop?
Wetgeving
Ben je ondernemer met een webwinkel, oftewel biedt je via internet producten of diensten aan? Dan zijn er in de wetgeving een aantal verplichtingen vastgelegd waar je je aan moet houden. Dit is gedaan om het vertrouwen van de consument in elektronische winkels te vergroten. De verplichtingen vormen een extra bescherming voor klanten van webshops omdat deze bij het kopen van producten de verkoper niet in levende lijve ontmoeten. Eén van de plichten is dat je voldoende informatie over je bedrijf en de voorwaarden verstrekt. Deze regels moeten de consument meer duidelijkheid bieden om te voorkomen dat ze ongewild producten aanschaffen, of producten kopen die ze eigenlijk helemaal niet willen hebben.
Informatie verplicht melden
De volgende gegevens ben je verplicht te vermelden op je website:
naam onderneming
adres onderneming
telefoonnummer
e-mailadres
registratienummer Kamer van Koophandel
BTW-identificatienummer
De volgende gegevens zijn nIet verplicht maar wel handig om te vermelden:
belangrijkste kenmerken van het product: je bent verplicht om op een duidelijke en begrijpelijke wijze de belangrijke gegevens (bijvoorbeeld typenummer van het product, kleur) te melden
de prijs van het product inclusief alle belastingen
de kosten van aflevering
de wijze van betaling, aflevering of uitvoering
termijn voor aanvaarding aanbod
de mogelijkheid en wijze waarop consument kan ontbinden
de bedenktijd
garantie
Download:
Bedenktijd
Wanneer je producten op afstand verkoopt, hebben klanten (bijna altijd) recht op een zichttermijn, oftewel bedenktijd. Dit geldt onder andere voor het verkopen via internet, e-mail, postorderbedrijf, telefoon en bestelbonnen. De bedenktijd is een periode waarbinnen de klant het aangeschafte product zonder opgaaf van reden of enige verplichting terug kan sturen. Je mag hier als winkelier geen kosten voor in rekening brengen of eisen dat de verpakking ongeopend moet zijn. Je mag wel bepalen dat de verzendkosten voor retourzending voor rekening van de koper zijn. Let op! De periode moet minimaal 14 werkdagen bedragen. Je moet bezoekers van je webwinkel informeren welke bedenktijd je aanhoudt, anders wordt deze automatisch verlengd tot drie maanden. De bedenktijd gaat in op het moment dat de klant het product ontvangt.
Overeenkomst ontbinden
De klant mag in bepaalde gevallen de overeenkomst ontbinden. Dit is het geval wanneer de overeenkomst is gesloten als gevolg van een onduidelijk stappenplan. Ook moet je klanten na de koop zo snel mogelijk een bevestiging van de order toesturen. Per automatische e-mail kan dit al binnen enkele seconden gebeuren. Zolang de klant nog geen bevestiging heeft ontvangen, heeft deze het recht de overeenkomst te ontbinden.
Privacy en veiligheid
Ook moet je je houden aan de regels wat betreft privacy (volgens de AVG) en veiligheid op je website. Let bijvoorbeeld goed op dat je altijd toestemming van de klant hebt om zijn gegevens te verzamelen. Ook is een SSL-certificaat op je website verplicht als je gegevens verwerkt.
Toezicht
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op het naleven van onder meer de bovenstaande informatieverplichtingen. Indien zij constateert dat je bepaalde informatie op je website niet verstrekt, kan zij handhavend optreden om ervoor te zorgen dat je de regels naleeft.
Een bedrijf starten hoef je niet alleen te doen, we hebben met Blended.Law een helpdesk opgezet om jou te helpen bij elke stap. Je begint natuurlijk met het kiezen van de beste rechtsvorm. Weet je niet hoe je deze beslissing moet maken? Neem dan contact met ons op, dan denken we met je mee.