De nieuwe toegevoegde waarde van de groothandel

07 december 2016

De positie van de groothandel verschuift. Dankzij het internet hebben producenten zelf makkelijker toegang tot lokale markten en slaan zij steeds vaker de groothandel als distributiekanaal over. Om er niet tussen uitgesneden te worden is het daarom van belang om je te onderscheiden binnen jouw keten.

Die toegevoegde waarde kan op veel elementen in verduurzaming zitten. Daarom in dit artikel 5 rollen van De Nieuwe Handelaar

Adviseur duurzaam assortiment

Als groothandelaar weet jij het beste wat de markt te bieden heeft, je hebt zicht op nieuwe ontwikkelingen en hebt een goede relatie met leveranciers. Vanuit die rol kan je klanten helpen en adviseren om over duurzame alternatieven in het assortiment.

Klant-ontzorgende dienstverlener

Als groothandelaar kan je niet alleen producten, maar ook diensten leveren. Denk daarbij aan installatie en onderhoud van apparatuur. Daarmee geef je niet alleen een impuls aan een langere levensduur van producten, maar bouw je ook aan een duurzame relatie met je klant.

Slimme (retour) transporteur

Vervoer is kostbaar en vervuilend. Daarom kan je dat maar beter zo efficiënt mogelijk inrichten. Door big data krijg je meer inzicht in vervoersbewegingen en kan jouw verlader op terugweg de lading van een ander bedrijf meenemen in plaats van leeg terug te rijden.

Proactieve ketenregisseur

Als groothandelaar ben jij de schakel tussen producent en afzetmarkt. Duurzame vraag en aanbod van producten weten elkaar nog niet altijd te vinden. Dat is een rol die jou op het lijf geschreven is! Ook kan je daarin stappen zetten met duurzaam voorraadbeheer.

Praktijkopleider next generation

Je medewerkers zijn ontzettend belangrijk, zij zorgen voor de kwaliteit van je dienstverlening als groothandelaar. Maar goed personeel is schaars en de vergrijzing neemt toe. Door zelf een erkend leerbedrijf te worden werk je aan goed geschoolde opvolging in jouw bedrijf.

Meer lezen over deze kansen om jouw toegevoegde waarde als groothandelaar te vergroten? Bekijk de infographic en klik op het verdienmodel waar jij wel brood in ziet voor praktische tips.