Hoe maak ik een contentkalender?

Zo krijg je focus in je team
Het begin van het jaar is het ideale moment om plannen te maken voor het nieuwe jaar. Wat ga je bijvoorbeeld op het gebied van marketing doen? Een contentkalender kan je houvast geven voor je marketingstrategie voor het hele jaar. Een contentkalender geeft richting aan je content en kan tevens als inspiratiebron voor je medewerkers dienen.
Op welke momenten haak jij in?
Klik hier
Download de Ondernemerskalender 2019
Gratis in MijnMKB
De contentkalender is deel van je contentplan
Klik hier
Hoe maak je een contentplan?
Lees whitepaper
Je kunt natuurlijk elke keer als je een ingeving hebt, deze de wereld in slingeren. Maar met een strategie achter je contentproductie kom je veel beter voor de dag. Een contentkalender biedt je structuur in het plannen van je content. Zo kom je er nooit te laat achter dat je een belangrijk inhaakmoment of een mooie kans hebt gemist. Ook heb je altijd goed overzicht van wat er allemaal op welke kanalen gepland staat en wat het doel van elk stuk content is.

 

Stap 1: Bepaal je doelen

Wat wil je bereiken met de content die je plaatst? Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers naar je website trekken? Of wil je misschien je naamsbekendheid vergroten? Denk na over hoe contentmarketing in je langetermijndoelen past, maar zorg dat je ook jaardoelen en maanddoelen opstelt. Dit kun je een heel jaar vooruit plannen. Aan het begin van de week kan je specifiekere weekdoelen stellen.

Stap 2: Wat voor soort content maak je?

De volgende stap is het bepalen wat je doelgroep interessant vindt. Op basis van de wensen en interesses van je doelgroep kun je beslissen wat voor soort content je zou moeten produceren en hoe vaak. Die kennis over je doelgroep kan je koppelen aan inhaakmomenten: actuele gebeurtenissen en feestdagen. Voor een bloemist kan het bijvoorbeeld leuk zijn om in de aanloop naar moederdag een vlog te plaatsen over welke soort bloemen moeders het liefst krijgen.
 
Voor alles wat je produceert moet je je afvragen: 'Zou ik dit zelf ook lezen als ik me in de doelgroep bevond en een (potentiële) klant zou zijn?'.
 

Stap 3: Kies je kanalen

Je kunt content produceren voor verschillende kanalen. Het kanaal dat je kiest hangt af van het doel wat je wil bereiken met je content en de aard van de content zelf. Je kunt natuurlijk ook meerdere kanalen inzetten. Een vlog over bloemen kun je bijvoorbeeld naast YouTube of Vimeo, ook op Facebook, Twitter en LinkedIn delen. Heb je een oudere doelgroep? Dan is een nieuwsbrief handiger dan een post op sociale media.
 

Stap 3a: Combineer verschillen de contentsoorten en kanalen

Verschillende stukken content kun je ook met elkaar combineren. Als je bijvoorbeeld een whitepaper over een bepaald onderwerp maakt, kun je een hoofdstuk daaruit als blog op je website plaatsen, om mensen op het whitepaper te wijzen en ze alvast een tipje van de sluier te geven. Enkele tips uit het whitepaper of de blog plaats je op Twitter. Of interview een klant of lezer van het whitepaper en plaats een video hiervan op je Youtubekanaal!
 

Stap 4: Aan de slag met je planning!

Nu begint het echte werk, je gaat je eigen kalender maken met de informatie uit stap 1 tot en met 3. Dit kan bijvoorbeeld in Excel of Word. Met de doelen die je hebt opgesteld in stap 1 kun je per jaar en maand invullen wat je wil bereiken met je content. Je kunt dit vertalen in thema's waar je content in moet passen. Je medewerkers kunnen hier inspiratie vandaan halen.

Vervolgens vul je op week- en dagniveau in wat er geproduceerd gaat worden en op welke kanalen. Geef elk kanaal een andere kleur om overzicht te houden. Begin met het invullen van de inhaakmomenten en evenementen die je zelf organiseert, die geven alvast wat haakjes om in je content op aan te sluiten. 

 

Benieuwd op welke momenten jij dit jaar ondernemers kunt bereiken? Download de gratis Ondernemerskalender 2019, boordevol relevante inhaakmomenten!


Vraag niet beantwoord of nog een vraag?

MKB Servicedesk helpt je graag verder!

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten