Ondernemer in de zorg? Wees niet te goed van vertrouwen!

Waarom debiteurenbeheer ook belangrijk is voor zorgmkb’ers
De zorg is een sector die de laatste tijd een hele stabiele groei heeft doorgemaakt: door vergrijzing, toenemende mogelijkheden en ouderen die steeds mondiger worden, is er de afgelopen decennia elk jaar méér geld naar de zorg gegaan. Over wanbetaling hoef jij je dan ook geen zorgen te maken, toch?
Ondernemers in zorg en welzijn zijn in vergelijking met andere ondernemers weinig bezig met hun administratie. Hun diensten worden vaak rechtstreeks vergoed vanuit de zorgverzekering of zij werken met klanten die hun kosten bij de zorgverzekeraar kunnen declareren. Maar betekent dit ook dat je er blind vanuit kunt gaan dat je betaald zult krijgen?
 

Politieke grillen

Alle Nederlanders hebben verplicht een basisverzekering. Toch betekent dit niet dat er in de zorg geen wanbetalers zijn. Ten eerste ben je als ondernemer in deze sector sterk afhankelijk van de politiek: om de kostenstijgingen in de hand te houden, wordt er hard bezuinigd en gedecentraliseerd. Het kan dus zijn dat diensten ineens niet meer worden vergoed, of je klanten een hogere eigen bijdrage moeten betalen. Dat kan grote gevolgen hebben voor je bedrijf.
 
Ook is de sector zorg en welzijn gevoelig voor schommelingen in de economie: als het minder gaat, wordt er snel op zorg bezuinigd en mensen stellen niet-noodzakelijke behandelingen liever uit als het even wat minder gaat.
 

Gevolgen marktwerking

Ook is er de laatste jaren meer marktwerking in de zorg ingevoerd: dit betekent meer concurrentie en scherpere prijzen, maar ook dat zorginstellingen en zorgverleners failliet kunnen gaan. Dit is in de afgelopen jaren zelfs gebeurd met ziekenhuizen, zoals het Medisch Centrum Amstelveen. Dus ook als jij als ondernemer actief bent in de zorgsector, kun je te maken krijgen met afnemers die je door faillissement niet meer kunnen betalen.
Hoe voorkom je nou dat je in de problemen komt door wanbetalers? Allereerst door meer grip te krijgen op je geldstromen, daarnaast door je beter te informeren over je belangrijkste klanten.
 

Grip op je geld

Ondernemers in de zorg gaan er vaak vanuit dat hun rekeningen wel voldaan worden en doen weinig aan debiteurenbeheer. Dat is zonde: als je geen goed systeem hebt voor je debiteuren, zoals een (online) boekhoudprogramma, weet je het niet als je klant te laat betaalt en kun je ook niet meteen actie ondernemen.
 
Kies voor een boekhoudprogramma dat een koppeling kan maken met je internetbankieren: je ziet dan in één oogopslag welke facturen al zijn voldaan en wie je wanneer een betalingsherinnering moet sturen, of eventueel een incassobureau of deurwaarder moet inschakelen. Hoe sneller je erbij bent, des te groter is de kans dat je betaald wordt. Ook kosten late betalingen je geld en liquiditeit.
 

Ken je klanten

Veel ondernemers in de zorg hebben bovendien maar een beperkt aantal klanten: een paar grote instellingen, ziekenhuizen of de gemeente. Wees problemen voor en doe onderzoek naar de kredietwaardigheid van je grootste klanten. Via MKB Servicedesk en Euler Hermes kun je gratis de kredietwaardigheid controleren van jezelf en je drie grootste klanten. Op basis van de openbare financiële gegevens en de betaalgeschiedenis van je klant schat een kredietbeoordelaar in hoe groot de kans is dat je klant niet betaalt.
 
Ben jij sterk afhankelijk van een paar grote klanten, en wil je je risico’s verminderen? Dan kun je overwegen om een kredietverzekering af te sluiten. Je verzekert jezelf dan tegen wanbetaling door bijvoorbeeld een faillissement. De kredietverzekeraar checkt de kredietwaardigheid van je klant, helpt je met het incassotraject en als het geld echt meer bij je klant te halen is, keert de kredietverzekeraar je factuur uit. Wanbetaling is dan dus verleden tijd.

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres - kantoor Agency No9:
Spaklerweg 53
1114 AE Amsterdam
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten