Wat voor persoonlijkheid moet je hebben als ondernemer?

Deze typische ondernemer eigenschappen helpen

27 januari 2020 30 juli 2020

Van freelance fotograaf tot eigenaar van een multinational: ondernemers zijn er in allerlei soorten en maten. Een aantal persoonlijkheidskenmerken hebben veel ondernemers echter gemeen. Deze typische ondernemer eigenschappen helpen hen om doelen te bereiken en zo succes te behalen. Heb jij de entrepreneurial spirit?

Vijf typische ondernemer eigenschappen

  1. Lef: Als ondernemer beschik je over lef. Er was tenslotte lef voor nodig om jouw bedrijf te beginnen! Ondernemers durven te investeren in hun ideeën en grenzen te verleggen.

  2. Sociaal: Jij kunt goed met mensen omgaan en bent een kei in netwerken. Als ondernemer ken je de juiste mensen en weet hoe je hen kunt inzetten voor jouw bedrijf.

  3. Direct: Ondernemers communiceren duidelijk, direct en to the point. In eindeloze discussies heb je als ondernemer geen zin, die tijd kun je wel beter gebruiken.

  4. Gedreven: Jij bent gedreven en gaat elke dag opnieuw voor jouw doel. Als ondernemer zit je vol plannen en zorg je ervoor dat deze ook daadwerkelijk uitgevoerd worden.

  5. Commercieel: Als ondernemer verkoop je moeiteloos jouw product of dienst. Je verlegt de bezwaren van (potentiële) klanten en overtuigt hen van jouw succes.

Samen sterk

Kun jij bij alle vijf ondernemer eigenschappen een vinkje zetten? Gefeliciteerd! Jij beschikt over de entrepreneurial spirit. Mis jij eigenschappen? Dat hoeft geen enkel probleem te zijn; je kunt je ontwikkelen op de gebieden waar je nu nog niet sterk in bent of een goed team om je heen bouwen.

Dit kan zowel binnen je bedrijf als daarbuiten, door middel van samenwerkingspartners. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een team juist sterk is als het bestaat uit mensen met verschillende persoonlijkheidskenmerken. Zo vul je elkaar aan en behaal je samen de beste resultaten.

Test jouw persoonlijkheid

Door middel van persoonlijkheidstesten kun je meer inzicht krijgen in jouw persoonlijkheid en die van de mensen in je team. Doe bijvoorbeeld de gratis test op 16personalities.com.

Een zakelijke variant van de persoonlijkheidstest is het Business Locus Model van Motivaction. Volgens dit model zijn ondernemers te verdelen in vijf categorieën, op twee assen. De horizontale as geeft de ontwikkelingsdrive aan: is iemand behoudend of vernieuwend? De verticale as geeft de bedrijfsoriëntatie aan: is iemand organisatiegericht of ondernemersgericht? Je kunt je eigen ondernemersprofiel testen op de website van Motivaction.