Een geschil met een externe partij. Wat nu?

De geschillencommissie en juridisch advies

14 augustus 2012

Een geschil kan door vanalles ontstaan. Zaak is om er zo snel mogelijk vanaf te komen, of je nu de klager of de aangeklaagde bent. Drie manieren waarop je het geschil kunt sussen of in je voordeel kunt laten beslissen.

Uitpraten

Ga niet te snel dreigen met allerlei zaken maar pak de telefoon en probeer het geschil uit te praten of ga, als je daar zelf achter staat, op zoek naar een compromis. Heel veel geschillen worden al opgelost door onderling overleg. Maar goed ook, anders zou het wel erg druk worden bij de rechters in het land.

De geschillencommissie

Deze commissie behandelt tussen consumenten en ondernemingen. Het kan dus zijn dat je er als onderneming zelf ook mee te maken krijgt, omdat een klant naar deze commissie stapt. Maar iedereen is consument, bijvoorbeeld als je een bestelling plaatst en er niet aan de voorwaarden wordt voldaan. Dus ook jij kunt naar de commissie stappen. Deze stichting bemiddelt in conflicten in 36 branches ondertussen.

Bij iedere zaak wordt er door drie personen, allemaal experts, naar gekeken. Dit zijn een jurist, iemand voorgedragen door de Consumentenbond en iemand die daar zit namens de brancheorganisatie. De ondernemer moet wél bij de Geschillencommissie geregistreerd staan of lid zijn van de brancheorganisatie. Heb je een geschil voor de geschillencommissie? Vraag dan een speciaal vragenformulier op via de het telefoonnummer van de geschillencommissie.

Juridisch advies

Het kan zijn dat je het nog een stap verder wilt brengen, dat een rechter over je conflict moet beslissen. Het kan zijn dat je bedrijf al een rechtsbijstandsverzekering hebt. Dit kan een kostbare zaak worden maar soms zijn zaken dat waard. Heb je een geschil dat waar je juridisch advies voor nodig hebt? Wij kunnen je in contact brengen met een juridisch specialist bij jou in de buurt. Neem voor een offerte contact met ons op via het webformulier.