Tien tips voor een gedegen marketingplan

Column | Voorkom verspilling van uw dure marketingbudget

09 januari 2013

Geen enkele ondernemer zal ontkennen dat marketing belangrijk is. Maar er kan heel wat geld mee gemoeid zijn. Voorkom verspilling en maak een doortimmerd marketingplan. Tien tips.

Whitepaper 'Benut je online kansen: communicatie'

1. Baken je plan af  en maak deelplannen

Geldt het marketingplan voor de hele organisatie? Of heb je een organisatieonderdeel, een specifiek product of marktsegment voor ogen? Baken je plan af. Definieer de breedte en de werkingstermijn van je marketingplan. Denk liever klein en concreet dan groots en abstract. Zorg ook dat dit aansluit op de sterke punten van je bedrijf, die je eerder met een SWOT-analyse hebt vastgesteld.

2. Luister naar je klanten

Als je wil dat klanten van je houden, moet je een product maken dat zó waardevol is dat ze het kopen. Wie kan je dat beter vertellen dan de klant zelf? Kijk bij de ontwikkeling van je marketingplan van 'buiten naar binnen' en stel vast waarom klanten juist bij jou kopen.

3. Verzamel continue gegevens en gebruik feiten en cijfers

Wie gefundeerde marketingbeslissingen wil nemen, kan niet zonder marktinformatie en informatie uit marktonderzoek. Gebruik actuele cijfers en feiten om beslissingen te onderbouwen. Maar wees kritisch. Onderzoeksresultaten zijn voor een groot deel afhankelijk van de steekproef en de analyse van de gegevens. Neem interpretaties van onderzoeksresultaten niet klakkeloos over, probeer verschillende verklaringen voor een resultaat te vinden.

4. Werk aan draagvlak: als je kunt delen, kun je ook vermenigvuldigen

Marketing is de samenvoeging van "market" en "getting" en is de visie dat ondernemen uitgaat van de klantbenadering. Deze visie raakt dus je hele organisatie. Zorg dat alle medewerkers van het belang doordrongen zijn. Een plan maken gaat misschien het snelst als één persoon zich erover buigt, de kans op succes is in zo’n situatie nihil. Plannen zijn beter uitvoerbaar als meerdere disciplines bij de voorbereiding betrokken zijn. Laat verschillende medewerkers meedenken, haal input uit onderdelen als financiën, logistiek, productie en kwaliteitszorg.

5. Doe niet te veel tegelijk en plan realistisch

De ervaring leert dat bedrijven vaak handen tekort komen om alle ideeën van het marketingplan uit te voeren. Het gevolg: halfafgemaakte plannen, tegenvallende resultaten, vertwijfelde klanten en een afbrokkelend animo onder medewerkers. Doe niet te veel tegelijk. Breng liever één marketingproject tegelijk tot een goed einde.

6. Vermijd veel geschreeuw om weinig wol

Marketingacties moeten ergens over gaan. Een nieuw product, een nieuwe toepassing of unieke mogelijkheden. Het kernproduct is het belangrijkste, niet de dingen eromheen zoals kleur, geur of verpakking. Zorg dat je iets te melden heeft als je een actie op touw zet. Maak je veel lawaai om niets, dan zullen klanten toekomstige acties van je bedrijf negeren.

7. Concentreer je middelen en meet regelmatig de uitkomsten

Als je genoeg marketingbudget heeft, is het geen kunst de markt te overspoelen met tv-commercials en paginagrote advertenties. Zit je niet zo ruim in je marketingcenten, gebruik dan je fantasie. Minder is vaak meer. Een miniadvertentie heeft soms een grotere impact dan een halve pagina, mits je hem slim plaatst. Richt je pijlen op een kleiner deel van de markt. Verkort de actieduur. Met een geconcentreerde inzet van middelen vergroot je het gemiddelde bereik van je inspanningen. Vergeet niet regelmatig de effecten van de marketingacties te meten.

8. Combineer logica en intuïtie

Goede plannen zijn gebaseerd op logisch redeneren, zo leren we allemaal op school. Prima uitgangspunt, zolang u het flexibel toepast. Want wat te denken van uw 'finger spitzen gefühl'? De ervaring leert dat de beste ideeën ontstaan uit feeling met de markt, een onbetaalbare vaardigheid van doorgewinterde ondernemers. De combinatie van intuïtie en logica kan tot verrassende resultaten leiden. Geef ze dus beiden de ruimte.

9. Geef geld uit

Investeren in marketing is investeren in de toekomst van je bedrijf. Bezuinigen op het marketingbudget lijkt misschien een snelle kostenbesparing, vroeg of laat komt het als een boemerang terug. Als je je klanten ook in tijden van recessie van je laat horen, ben je de eerste aan wie ze denken als het weer beter gaat. Bespaar liever kosten door slim te investeren in middelen, kijk uit met het stoppen van investeringen.

10. Blijf bijstellen

Doet het marketingplan wat je ervan verwacht? Haal je de omzet binnen die je voor ogen had? Evalueer steeds de effecten van activiteiten. Houd in de gaten hoe concurrenten reageren op acties en probeer ze steeds een stap voor te blijven. Blijkt tussentijds dat je plan bijstelling nodig heeft? Aarzel dan niet om in te grijpen. Zelfs als het de oorspronkelijke planning helemaal overhoop haalt. 

Auteur

Chris Goes