Wat zijn als ondernemer je kansen tijdens een recessie?

Mogelijkheden om je omzet te verhogen in moeilijke economische tijden

20 augustus 2012

Juist in economisch moeilijke tijden is het belangrijk om de vinger aan de pols te houden, je inzicht te vergroten en orde op zaken te stellen. De ondernemer die precies weet hoe zijn zaak ervoor staat, weet precies waar hij aan toe is.

Wat zijn je omzetverhogende kansen binnen je klantenkring?

Vaak liggen er interessante groeimogelijkheden in je eigen klantenkring. Daarvoor moet je weten welke klanten het meest winstgevend zijn en welke klanten de toekomst hebben. Ken je klanten en geef de potentiële groeiers de meeste aandacht. Door klanten te koesteren, cross- en upsellmogelijkheden te benutten en de beste verkoopmomenten in kaart te brengen, is veel winst te behalen.

Het is belangrijk om je bestaande klantenkring te kennen en de kwaliteit van je dienstverlening te verhogen. Lokaliseer je beste klanten en zorg voor een goede klantenservice. Werk klantgericht en probeer je zo min mogelijk anoniem en onverschillig op te stellen naar klanten toe. Daarnaast kun je door tijdig in te spelen op de wensen en behoeften van klanten de klanttevredenheid vergoten. Tevreden klanten zijn eerder bereid om meer producten en diensten af te nemen en zorgen vaak voor positieve reclame voor je bedrijf.

Het is moeilijker en veel duurder om een nieuwe klant te winnen dan een bestaande klant te behouden, vooral in economisch onzekere tijden. Klanten wensen op hun beurt ook juist zekerheid in onzekere tijden. Je kunt overwegen een klant een product of dienst voor een wat langer dan gebruikelijke termijn aan te bieden met voor de klant iets gunstigere voorwaarden. Dat levert voor jouw bedrijf meer garantie op voor de continuïteit van de afname.

Speel direct in op een aansterkende economie en op verhoogde vraag en behoeftes van klanten. Zo benut je optimaal een aankomende succesperiode.

Wat is het nut van cross- en upselling?

Bij cross selling verkoop je aanvullende producten extra ten opzichte van het hoofdproduct (bijv. accessoires). Dit kan bijvoorbeeld door op je website suggesties bij een product of dienst aan te bieden, of door bij de aflevering van een product of dienst een ander product of dienst onder de aandacht te brengen door middel van een flyer.

Upselling houdt in dat wanneer een klant iets koopt of heeft gekocht, de ondernemer een duurder alternatief voorstelt of meer van hetzelfde product of dienst aanbiedt. Het eerste kan bijvoorbeeld bereikt worden door de klant te informeren over de extra en/of betere resultaten die een duurder producten of dienst oplevert. Het tweede kan bijvoorbeeld door extra voordelen te geven als de klant een grotere hoeveelheid afneemt.

Hoe stel je je op naar je leveranciers?

In economisch moeilijke tijden zijn ook je leveranciers gebaat bij meer zekerheid en continuïteit. Hier kan je op anticiperen door voor te stellen een grotere afname voor een langer dan gebruikelijke periode te doen, met voor jou iets gunstigere voorwaarden. Houd er dan wel rekening mee dat je hiervoor meer liquide middelen nodig hebt.

Wil je meer weten over waar de kansen in jouw bedrijf of in jouw sector liggen, dan kunnen wij je in contact brengen met specialisten op dit gebied. Bovendien profiteren leden van korting op de diensten van onze kennispartners.

Redactie MKB Servicedesk

Bron: Exact

Op zoek naar financiering? Gebruik hiervoor de menigte! Kijk op www.mkbcrowdfunding.nl voor meer informatie.