Hoe breng ik mijn organisatie op orde?

Breng structuur aan voor je naar de bank gaat

24 februari 2020

Laat de bank zien dat je een serieuze, goede ondernemer bent. Dit doe je door ervoor te zorgen dat je organisatie goed en efficiënt is ingericht.

Whitepaper Hoe maak ik een ondernemingsplan?

Zorg dat je organisatie goed en efficiënt is ingericht. Zo beheers je de kosten en optimaliseer je de opbrengst. En niet onbelangrijk: daarmee laat je aan de bank zien dat je een serieuze en goede ondernemer bent. Welk deel van je organisatie je in ieder geval op orde moet hebben:

1. Facturatie

Factureer op tijd en frequent. Overweeg wekelijks of zelfs dagelijks te factureren, dan krijg je je geld eerder binnen. Stel ook een duidelijke betaaltermijn. Een betaaltermijn van veertien dagen tot één maand is gebruikelijk.

2. Debiteurenbeheer

Zorg dat je de uiterste betaaldatum agendeert en bel even als iemand te laat is met betalen. Bellen is meestal het meest effectief. Let er wel op dat je hardnekkige wanbetalers ook schriftelijk aan hun plichten herinnert, dat levert bewijs op als je tot gerechtelijke invordering zou moeten overgaan.

3. Voorraadbeheer

In voorraden en inventaris kan ongemerkt veel geld gaan zitten. Volle magazijnen betekenen dat je veel ruimte moet huren en bovendien dat je het risico van verouderen of daling van de verkoopprijs van de voorraad loopt. 'Just In Time-voorraadbeheer', waarbij je de leverancier vaker maar minder laat leveren, kan veel opleveren.

4. Crediteurenbeheer

Betaal je je voorlopige belastingaanslag voor het hele jaar vooruit in plaats van per enkele maanden? Betaal je je rekeningen direct bij ontvangst? Als je je crediteuren direct betaalt zodra de factuur binnenkomt, dan geeft dat het goede gevoel dat je geen schulden hebt. Maar als je ook na dertig dagen had mogen betalen, dan betekent het wel een aanslag op je liquide middelen en heb je dus een hogere kredietbehoefte nodig bij de bank.

5. Kostenbewustzijn

Word niet lui. Sommige kostenposten zijn (niet meer) per sé nodig om het bedrijf succesvol te laten draaien. Allerlei abonnementen, reisjes, consumptieve uitgaven en besteding aan leuke maar niet essentiële spullen blijken opgeteld een flinke kostenpost te zijn geworden. Kijk je boekhouding eens na op deze ‘overige kosten’. Dat kan een flinke besparing opleveren.

Bron: MILK