Steeds meer leegstand winkelpanden

Toename online winkels zorgt voor kaalslag

25 januari 2013

Steeds meer kantoor- en winkelpanden staan leeg. Als er geen maatregelen worden genomen, zal de leegstand de komende vier jaar verviervoudigen. De oorzaak ligt bij webwinkels en de concurrentie van grote ketens.

Dat heeft Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar marketing & distance aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit onderzocht. Hij beschrijft dat 10 procent van de aankopen in de non-foodsector online wordt gedaan. Elk jaar stijgt dat aandeel met 15 procent. In 2015 zullen de aankopen via het internet een waarde vertegenwoordigen van 15 miljard euro. 'Dat betekent dat eenderde van de retail via internet gaat', zegt Molenaar tegen het Financiele Dagblad.

Leegstand

Er staat nu zo'n twee miljoen vierkante meter winkel- en kantoorruimte leeg. In 2015 zal dat waarschijnlijk 8 miljoen vierkante meter zijn, als er geen maatregelen worden genomen.

Oorzaken

Naast de concurrentie van het internet, leveren ook de grootwinkelbedrijven hun bijdrage aan de kaalslag. De detailhandel kan moeilijk concurreren met grote ketens als de Gamma en Ikea, die een groot assortiment hebben voor relatief lage prijzen. Ook het gemeentelijk beleid staat in de weg bij veel winkeliers. Zo hebben detailhandelaren in de binnenstad problemen met parkeerruimte. Ook is er nauwelijks tot geen ruimte om je winkel uit te breiden. En de huurprijs blijft onverminderd hoog, ookal daalt de waarde van het pand. Volgens Molenaar wordt het tijd dat gemeenten, retailers, fabrikanten, vastgoedaanbieders en banken de koppen bij elkaar steken om tot een oplossing te komen.

Bron: FD

Auteur

Liesbeth Meenink