Ook Jumbo eist korting van leveranciers

Jumbo volgt voorbeeld van Albert Heijn: leveranciers in het nauw

23 oktober 2012

Nadat Albert Heijn twee weken terug zijn leveranciers per brief meedeelde extra korting te nemen, is het nu de beurt aan Jumbo. In een brief naar de leveranciers deelt de supermarkt mee een korting te eisen van 1,25 procent.

Dat bevestigen meerdere leveranciers onafhankelijk van elkaar, zo bericht supermarktnieuwssite Distrifood. Een woordvoerder van Jumbo zegt geen inhoudelijke uitspraken te kunnen doen over onderhandelingen met leveranciers en wil daarom niet bevestigen dat de brief gestuurd is. 

Jumbo 

In de brief wordt gesproken over een 'Hallo Jumbo-bijdrage' van 1,25 procent. Dit verkapte kortingspercentage komt niet helemáál uit de lucht vallen: in maart kondigde de supermarktketen al aan later in het jaar een korting te gaan eisen. In oktober kunnen de Jumbo-leveranciers de eerste rekening met de geëiste bijdrage verwachten, die de eerste negen maanden van dit jaar zal beslaan.  

Albert Heijn 

Daarmee volgt het warenhuis het voorbeeld van supermarktketen Albert Heijn, dat twee weken terug meedeelde een hogere korting te nemen op de facturen van haar duizend leveranciers. Mededingingsspecialist Arnold Appelman van De Haan Huis Advocaten & Notarissen weet te vertellen dat dergelijke praktijken 'schering en inslag zijn bij grote ketens'. "Ze hebben geen contract met hun leveranciers - en willen dat ook niet - dus kunnen ze hun leveringsvoorwaarden aanpassen wanneer ze dat willen."

Wat kun je doen als leverancier? 

Ketens als Albert Heijn en Jumbo zijn voor veel leveranciers een belangrijke klant. Zomaar besluiten niet akkoord te gaan met een hogere schap-prijs is daardoor geen optie voor veel ondernemers. "Al wil een supermarkt weleens tot een schikking komen als een leverancier aankondigt te stoppen met leveren vanwege een kortingspercentage", weet advocaat Appelman, "om uiteindelijk bijvoorbeeld een middenweg te zoeken qua kortingspercentage." Dat blijkt wel uit het voorbeeld van Albert Heijn: de supermarkt kondigde eerder deze week aan de korting voorlopig uit te stellen, naar aanleiding van protesten van leveranciers. Een woordvoerder van de Nma licht toe: "Dat de leveranciers dankzij die protesten nu in gesprek zijn met Albert Heijn, geeft de indruk dat er geen sprake is van misbruik van een machtspositie. Het spel dat nu gespeeld wordt, laat zien dat je als leverancier tegenmacht kunt laten zien."

Nma

Dat Jumbo deze week óók een brief heeft gestuurd naar leveranciers, kán volgens de woordvoerder van de Nma wijzen op kartelvorming, mits de brief in samenspraak is gestuurd. "Maar het kan er net zo goed op wijzen dat de concurrentie tussen de Albert Heijn en Jumbo is verhevigd en ze via deze weg kosten proberen te drukken." Ze vervolgt: "We houden de supermarkten goed in de gaten en hebben eerder onderzoek gedaan naar de inkooppositie van Albert Heijn, maar geen machtspositie geconstateerd. Albert Heijn is groot, maar daartegenover staan de Superunie (oa. Plus), Jumbo, de samenwerking tussen Aldi en Lidl en een aantal kleine supermarkten. Daartussen is genoeg concurrentie."

Meldpunt Inkoopmacht 

Om inzicht te krijgen in ontwikkelingen als die bij Jumbo en Albert Heijn, heeft MKB-Servicedesk het Meldpunt Inkoopmacht geopend. Ken jij als leverancier gevallen waarbij een sterke inkoper marktmacht uitoefent? Meld het hier!

Ga naar het Meldpunt Inkoopmacht 

Auteur

Lenneke Arts