Leegstand winkelpanden neemt schrikbarend toe

Webshop haalt fysiek winkelgebied in

22 februari 2013

Steeds meer winkelpanden komen leeg te staan. In 2020 zal de leegstand zelfs opgelopen zijn naar 14 procent. Oorzaken? De concurrentie van webshops, de vergrijzing en de dalende koopbereidheid van de consument.

E-book Eerste hulp bij Social media

Dat blijkt uit het rapport 'retaillocaties in 2020 De nieuwe winkelkaart van Nederland' van ABN Amro, dat vandaag is gepubliceerd. 

Lege winkels en dito etalages

Op dit moment staat 5 tot 8 procent van de winkels leeg. Die leegstand neemt schrikbarend toe, als je de analisten van ABN Amro mag geloven: in 2020 zal de leegstand tot minimaal 14 procent gestegen zijn, met veel lege etalages en een onaantrekkelijk winkelgebied tot gevolg. 

Oorzaak leegstand: meer online verkoop

Eén van de redenen voor de toenemende leegstand, is dat de online verkoop in webshops toeneemt. Was in 2005 de online retailomzet nog 2,8 miljard euro, in 2012 was dit bijna verviervoudigd naar 9,8 miljard euro.

Sommige winkels springen daar slim op in, door náást offline verkoop ook te kiezen voor een webshop en andersom. Dat sluit aan op de trend voor 2013 dat cross chanel retail de toekomst heeft: fysieke afhaalpunten van je webwinkel en online verkooppunten van je fysieke winkel. Een klant denkt namelijk niet meer in kanalen. Op het moment dat ze een product zoeken, kijken ze welke retailer de beste oplossing biedt. Dat kan online zijn, dat kan offline zijn. 

Stijgende huurprijzen, dalende koopbereidheid

Andere redenen voor de leegstand zijn onder meer het dalende consumentenvertrouwen (en daarmee de daling in koopbereidheid), de negatieve groei- en omzetcijfers, stijgende inkoopprijzen en huurprijzen, een toename van faillisementen en de vergrijzing.

Leegstand per gebied

Vooral de zogenaamde krimpgebieden, zoals de Achterhoek, Noord- en Midden-Limburg en Zuidoost-Drenthe, hebben te maken met leegstand. Dit omdat steeds meer mensen uit deze gebieden verhuizen naar de grote steden. En hoe kleiner het inwonersaantal in krimpgebieden, hoe meer de omzetten van de lokale detailhandel afneemt.

Wat kan ik doen?

Wordt ook bij jou in het winkelgebied het straatbeeld steeds triester? Onderneem actie, zodat je niet de dupe wordt van de leegstand!

  • Heb jij een fysieke winkel en nog géén online winkel of website die het verlengstuk is van je onderneming? Ga je oriënteren op online. 78 procent van de Nederlanders heeft een laptop met internetverbinding, 61 procent heeft toegang tot internet via een smartphone. Dóe iets met die informatie! Bouw een (mobiele) website, kies voor een (location based) app, maak een online bestelfunctie en/of zorg dat mensen gemakkelijk online contact met je kunnen opnemen.

  • In het verlengde hiervan: zet social media in. Volgens het rapport van ABN Amro willen consumenten gehoord worden en op sociale netwerken en platformen ervaringen uitwisselen. De consument zoekt via social media naar inspiratie, oplossingen en antwoorden. Je kunt je klanten hun gang laten gaan, maar je kunt ook zelf actief oplossingen en antwoorden aanbieden op diezelfde online platformen.

  • Door de enorme hoeveelheid aan informatie weet de consument precies wat er waar te koop is en tegen welke prijs. Hij is goed voorbereid voor hij een winkel bezoekt. Daarom wordt het steeds belangrijker je te onderscheiden via het onderscheidend vermogen. Denk na over jouw toegevoegde waarde en de reden waarom je klanten nog bij je winkelen. Is dat bijvoorbeeld je service, de sfeer in je winkel, je kwaliteit? Besteed extra aandacht aan die kwaliteiten. Heb je geen duidelijk onderscheidend vermogen? Grijp in en zorg dat de klant meer centraal komt te staan. En lever een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Auteur

Lenneke Arts