Ondernemer wil aanpak leegstand door gemeente

Leegstand en verloedering grote ergernis

27 juni 2013

72 procent van mkb'ers vindt leegstand een zaak die de gemeente met prioriteit moet aanpakken. Dit is de voornaamste vraag van ondernemers aan het lokale bestuur, blijkt uit onderzoek van Panteia, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Aanpak van de leegstand verdient volgens ondernemers zelfs meer aandacht dan terugdringen van regeldruk.

Whitepaper Ondernemen in de wijk

Ondernemers willen meer aandacht van hun gemeente voor leegstandsproblemen, blijkt uit de enquête die Panteia onder ruim tweeduizend ondernemers heeft gehouden over de relatie van ondernemers met het lokale bestuur. De ondervraagde ondernemers geven zelfs meer prioriteit aan het terugdringen van de leegstand door de gemeente, dan dat ze aangeven minder wetten en regels te willen (70 procent), of de gemeentelijke belastingen te hoog te vinden (68 procent). 

Bestemmingsplan

De gemeente kan leegstand in winkelgebieden en kantoorpanden terugdringen door bijvoorbeeld het bestemmingsplan (tijdelijk) te wijzigen en zo vraag en het aanbod van ruimte beter op elkaar aan te laten sluiten. Ook door slechte winkel- of kantoorgebieden te slopen en lagere grondprijzen te rekenen, kan de gemeente leegstand verminderen.

Veel ondernemers worden direct door de leegstand geraakt, omdat de kwaliteit van hun omgeving terugloopt. In sommige gebieden staat een op de vier bedrijfspanden leeg. Ook een op de twaalf winkelpanden heeft momenteel geen invulling.

Wat kun jij doen?

Niet alleen de gemeente kan verloedering door leegstand tegengaan, je kunt zelf ook de omgeving van je bedrijf verbeteren. 

  • Zorg voor zichtbaarheid. Iets simpels als naambordjes zorgt er al voor dat klanten en mede-ondernemers weten wie waar zit. Leer je buren ook kennen door lid te worden van ondernemersverenigingen en online platformen. Zo kun je elkaar helpen en misschien zelfs samenwerken. 

  • Verbeter de bereikbaarheid van je winkelcentrum of kantoorgebied. Klanten moeten kunnen parkeren, met het openbaar vervoer naar je toe kunnen komen en je kunnen vinden. Geef de gemeente suggesties over hoe jullie gebied beter bereikbaar kan worden.

  • Maak je bedrijfsomgeving veilig. Er zijn diverse regelingen om bijvoorbeeld beveiligingscamera's te financieren. Maak afspraken met collega-ondernemers, de gemeente en de politie over toezicht, overlast en wat te doen tegen criminaliteit. 

  • Promotie. Maak jouw gebied aantrekkelijk door samen met de ondernemers in je buurt een website te maken, evenementen te organiseren of stickers te verspreiden. Betrek bewoners, corporaties,vastgoedeigenaren en de gemeente bij je plannen. Benadruk wat jullie uniek maakt en zorg voor meer aanloop. 

  • Kosten delen. Je houdt het allemaal langer vol als je op je kosten kunt besparen. Kun je bijvoorbeeld samen zorgen voor schoonmaakdiensten, pakketbezorgers of vuilophaaldiensten? Dat is goedkoper dan wanneer je het allemaal alleen moet regelen.

3D-stickers

Ondernemer Dion Pauw heeft een originele oplossing voor verloedering door leegstand bedacht.  Zijn bedrijf Window Dressing Design ontwerpt 3D-stickers voor leegstaande panden, waardoor de uitstraling van het gebied sterk verbetert. 

Ook kunnen leegstaande gebouwen worden omgevormd in werkplekken voor zzp'ers. Van de groep die buitenshuis wil werken, kan driekwart nu geen geschikte ruimte vinden, bleek eerder uit onderzoek van Panteia en de Kamer van Koophandel Rotterdam.

Meer tips vind je in het whitepaper Ondernemen in de Wijk te downloaden via MijnMKb.

Auteur

Marlou Visser