Hoe stel ik een ondernemingsplan (businessplan) op?
Wie ben je, wat wil je en hoe ga je dat doen?
Jouw businessplan, ook wel ondernemingsplan genoemd, is je houvast voor het opzetten van je onderneming. Door gegevens en verwachtingen op een rij te zetten, kun je goed inschatten of jouw plan haalbaar is.
Hoe maak ik een ondernemingsplan?
Alle relevante zaken voor een goed businessplan op een rij
Met een goed ondernemingsplan kun je een bank of investeerder overtuigen om jouw bedrijf te financieren. Een checklist wat er in je businessplan moet staan.
Een investerings- en liquiditeitsbegroting
Hoeveel geld kost je startup en wat ga je met je bedrijf verdienen?
Je begint je bedrijf vooral omdat je iets aan de kaak wil stellen, een probleem wil oplossen, iets wil verbeteren en vooral: het béter denkt te kunnen. En je moet natuurlijk gewoon een goede boterham verdienen. Duidelijkheid over de winstmogelijkheden van je bedrijf krijg je door een investerings- en liquiditeitsbegroting op te stellen.
De SWOT-analyse
Een overzicht van Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats, oftewel: Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen. Je gebruikt zo'n analyse om te kijken waar je bedrijf of onderneming staat. Het wordt veel gebruikt in een businessplan.
Informatie over het mkb (midden- en kleinbedrijf) in Nederland
Mkb cijfers, definities en organisaties belangrijk voor marktonderzoek
Het midden- en kleinbedrijf in Nederland: hoe is dat verdeeld per sector, per provincie, per aantal medewerkers? Dit kan belangrijke informatie zijn voor je marktonderzoek, je marketingbeleid en het bepalen van je locatie.
"Ondernemingsplan is essentieel bij kredietaanvraag"
Interview met Elwin Groenevelt, algemeen directeur Qredits
Hoe kom je als ondernemer tegenwoordig nog aan geld? De banken worden steeds strenger en andere externe financiers zijn moeilijk te vinden. Toch kun je je wapenen, weet Elwin Groenevelt van microfinancier Qredits.
Het abonnement als verdienmodel
Geschikt voor jou als ondernemer?
HelloFresh, Boldking en Spotify: allemaal bedrijven die producten of diensten aanbieden als abonnement. Steeds meer ondernemers kiezen voor dit verdienmodel. Wat zijn de voordelen ervan? En hoe kun jij dit model voor jouw bedrijf laten werken?
Jongere klanten binden?
Zó win je Generatie Y en Z als klant
Hoe win je Generatie Y (oftewel millennials, geboren tussen 1980 en 1995) en hun opvolgers, Generatie Z (geboren tussen 1996-2015) voor je als klant? Daarvoor moet je achterhalen wat de kenmerken zijn van de verschillende generaties. Drie overeenkomsten en drie verschillen tussen Gen Y en Gen Z.
Dit is het businessmodellen overzicht 2020
Welk businessmodel past bij jouw bedrijf?
Is jouw bedrijf klaar voor het nieuwe decennium? De komende jaren bewegen we van een lineaire naar een duurzame en circulaire economie, van producten naar diensten en van productie- naar netwerkorganisaties. Als gevolg hiervan gaan steeds meer ondernemers aan de slag met vernieuwende businessmodellen. Dit is het businessmodellen overzicht 2020.
Hoe maak je een financieringsplan?
Tips van Guust Jutte (Rabobank) over financiering voor starters
Je wilt een bedrijf starten of bent net gestart en hebt nu financiering nodig voor je plannen. Hoe pak je dat aan? Raphael Klees van MKB Servicedesk spreekt erover met Guust Jutte, Business manager Bedrijven bij Rabobank. Hij legt uit waar je op moet letten bij het maken van een goed financieringsplan.