Dossier Conflictbemiddeling

 
Untitled design (14).jpg

Kan het aanvechten van een nadeelcompensatiebesluit lonend zijn?

Column Christa Lagerweij-Duits
Ondernemers worstelen regelmatig met de vraag of ze het besluit op hun verzoek om schade wegens wegenonderhoud (nadeelcompensatiebesluit) wel of niet zullen aanvechten. Denk hierbij aan vragen als: Wat kost een bezwaarprocedure? Heeft het zin om in beroep te gaan? Heeft de overheid per definitie gelijk? Hoe dan ook: de eigenaren en exploitanten van een restaurant in Zeeuws-Vlaanderen besloten het besluit aan te vechten. En met succes. In beroep kregen de eigenaren dubbel zo veel.
shutterstock_523055056.jpg

Verkoopmethode inzameling bedrijfsafval erg agressief

Ondernemers vaak de dupe
Juridisch dienstverlener DAS ziet veel ondernemers overstappen van inzamelaar om zo goedkoper uit te zijn, maar dit voordeel verdwijnt door de onverwachte kosten die aan het overstappen kleven.
Simone Dirven Kessels Advocaten.jpg

Hoe ga je om met persoonsgegevens van overleden klanten?

Column Simone Dirven | Kessels Advocaten
Iedere ondernemer krijgt te maken met klanten en wellicht ook werknemers die overlijden. En dan is het niet alleen voor nabestaanden prettig als ze niet met (fysieke) reclame geconfronteerd worden. Ook voor jou is het van belang dat je gegevens kloppen. Vroeg of laat krijg je als ondernemer te maken met nabestaanden die vragen of je een klantaccount wilt sluiten.
Willem Balfoort.jpeg

Beslagleggen op de administratie van een klant of concurrent

Column Willem Balfoort | Bewijsmateriaal in beslag nemen
In een rechtszaak draait uiteindelijk alles om bewijs. Advocaten moeten hun cliënten dan ook regelmatig voorhouden dat ‘gelijk hebben’ niet altijd ‘gelijk krijgen’ betekent. Het IS heel frustrerend als je wederpartij beschikt over een bepaalde e-mail of factuur die jouw standpunt ondersteunt, terwijl je geen toegang tot dit document hebt. Wat te doen?
wegwerk.jpg

Wel of geen nadeelcompensatie bij wegwerkzaamheden?

Column Christa Lagerweij-Duits | Ook bij minder dan 15% omzetverlies?
Rijkswaterstaat eist standaard minimaal 15 procent omzetverlies bij wegwerkzaamheden voordat de ondernemer een vergoeding ontvangt. Is daarvan geen sprake, dan wordt het verzoek om schadevergoeding zonder meer afgewezen. De gehele schade blijft dan voor jouw rekening en risico. Dit wordt ook wel ondernemersrisico genoemd. Wat kun je hiertegen doen? Niets doen of aanvechten? Kan procederen lonend zijn of niet?
hagers.jpg

Beperk je risico’s als bestuurder

Column Jasper Hagers - bestuursaansprakelijkheid
Ondanks dat het economisch klimaat wat beter lijkt te zijn, zijn er nog steeds financiële problemen bij het mkb. Hoewel het aantal faillissementen terugloopt, gaat het helaas nog wel eens mis. Ondernemers zijn (terecht) liever bezig met ondernemen dan met de risico’s van bijvoorbeeld aansprakelijkheid, maar het is ook goed die risico’s te bespreken.
_Y1P9359 profielfoto staand (1).jpg

Hoe kom ik los van mede-aandeelhouders?

Column Arjen Paardekooper
Wat kun je doen als je een geschil hebt met (een van) je mede-aandeelhouders? Onze columnist en jurist Arjen Paardekooper duikt het wetboek in. Hij geeft je tips om een geschil te beslechten.
_Y1P9359 profielfoto staand (1).jpg

Een geschil met je aandeelhouder: wat te doen?

Column Arjen Paardekooper
Veel ondernemingen hebben meerdere aandeelhouders. Soms is de koek op, of verschillen aandeelhouders van mening over de te volgen koers, of ontstaat er een discussie over winst- of verliesverdeling, die leidt tot een onoverbrugbaar verschil. Hoe los je dit op?
juridiq_111.jpg

Ondernemers gooien geld weg...

Column Pauline de Boer | senior juriste Juridiq
Uit onderzoek blijkt dat slechts ongeveer de helft van ondernemend Nederland met schriftelijke contracten werkt en maar een derde hanteert algemene voorwaarden. Dat een kwart van de ondernemers wel eens een juridisch geschil heeft mag dan eigenlijk niet verbazen. Dat dit veel geld kost is algemeen bekend.
juridiq_111.jpg

Samenwerken? Maak afspraken!

Column Pauline de Boer | Samenwerken is net als een huwelijk
Samenwerken met een compagnon is soms net als een huwelijk. Je denkt dat je op dezelfde golflengte zit en dat dit ook altijd zo zal blijven. Maar helaas gaat het – net als bij veel huwelijken – nogal eens mis en dan moet je kunnen terugvallen op vooraf gemaakte afspraken. Want goed overleg is meestal niet meer mogelijk.
Getoond 1 tot 10 van 32. Er zijn meerdere pagina's.

Actueel in Conflictbemiddeling

 

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten