Conflictbemiddeling

Hoeveel kost het om personeel te ontslaan?

Hoe ontsla je je medewerker zo efficiënt mogelijk?

Hoeveel een ontslag van een medewerker kost, is situatie-specifiek. Wil je hem ontslaan vanwege bedrijfseconomische redenen of hebben jullie een conflict? Het ene ontslag is een duurdere aangelegenheid dan het andere.

04 februari 2020 09 april 2021

Rechtsbijstand voor ondernemers

Aandachtspunten zakelijke rechtsbijstandverzekering

Als ondernemer heb je mogelijk te maken met conflicten waar je juridische hulp bij nodig hebt. Is het dan slim om een rechtsbijstandverzekering te hebben en wat valt er onder rechtsbijstand en wat niet?

25 maart 2020

Verkoopmethode inzameling bedrijfsafval erg agressief

Ondernemers vaak de dupe

Juridisch dienstverlener DAS ziet veel ondernemers overstappen van inzamelaar om zo goedkoper uit te zijn, maar dit voordeel verdwijnt door de onverwachte kosten die aan het overstappen kleven.

03 juli 2018

Kan het aanvechten van een nadeelcompensatiebesluit lonend zijn?

Column Christa Lagerweij-Duits

Ondernemers worstelen regelmatig met de vraag of ze het besluit op hun verzoek om schade wegens wegenonderhoud (nadeelcompensatiebesluit) wel of niet zullen aanvechten. Denk hierbij aan vragen als: Wat kost een bezwaarprocedure? Heeft het zin om in beroep te gaan? Heeft de overheid per definitie gelijk? Hoe dan ook: de eigenaren en exploitanten van een restaurant in Zeeuws-Vlaanderen besloten het besluit aan te vechten. En met succes. In beroep kregen de eigenaren dubbel zo veel.

04 augustus 2017

Klantenservice mag wat kosten

Column Mario van Vliet | Gebruik Big Data als service

De vorige eeuw stond in het teken van grote bedrijven. Immers, schaalgrootte zorgt voor kostenvoordelen, en dus voor lagere prijzen. Maar groot betekent ook: een grotere afstand tot de klant. En nee, dat past niet bij de trend 'klein is het nieuwe groot'.

12 juni 2017

Hoe kom ik los van mede-aandeelhouders?

Column Arjen Paardekooper

Wat kun je doen als je een geschil hebt met (een van) je mede-aandeelhouders? Onze columnist en jurist Arjen Paardekooper duikt het wetboek in. Hij geeft je tips om een geschil te beslechten.

31 maart 2017

Een geschil met je aandeelhouder: wat te doen?

Column Arjen Paardekooper

Veel ondernemingen hebben meerdere aandeelhouders. Soms is de koek op, of verschillen aandeelhouders van mening over de te volgen koers, of ontstaat er een discussie over winst- of verliesverdeling, die leidt tot een onoverbrugbaar verschil. Hoe los je dit op?

31 maart 2017

Wel of geen nadeelcompensatie bij wegwerkzaamheden?

Column Christa Lagerweij-Duits | Ook bij minder dan 15% omzetverlies?

Rijkswaterstaat eist standaard minimaal 15 procent omzetverlies bij wegwerkzaamheden voordat de ondernemer een vergoeding ontvangt. Is daarvan geen sprake, dan wordt het verzoek om schadevergoeding zonder meer afgewezen. De gehele schade blijft dan voor jouw rekening en risico. Dit wordt ook wel ondernemersrisico genoemd. Wat kun je hiertegen doen? Niets doen of aanvechten? Kan procederen lonend zijn of niet?

09 februari 2016

Hoe ga je om met persoonsgegevens van overleden klanten?

Column Simone Dirven | Kessels Advocaten

Iedere ondernemer krijgt te maken met klanten en wellicht ook werknemers die overlijden. En dan is het niet alleen voor nabestaanden prettig als ze niet met (fysieke) reclame geconfronteerd worden. Ook voor jou is het van belang dat je gegevens kloppen. Vroeg of laat krijg je als ondernemer te maken met nabestaanden die vragen of je een klantaccount wilt sluiten.

08 januari 2016

Beslagleggen op de administratie van een klant of concurrent

Column Willem Balfoort | Bewijsmateriaal in beslag nemen

In een rechtszaak draait uiteindelijk alles om bewijs. Advocaten moeten hun cliënten dan ook regelmatig voorhouden dat ‘gelijk hebben’ niet altijd ‘gelijk krijgen’ betekent. Het IS heel frustrerend als je wederpartij beschikt over een bepaalde e-mail of factuur die jouw standpunt ondersteunt, terwijl je geen toegang tot dit document hebt. Wat te doen?

24 december 2015

Beperk je risico’s als bestuurder

Column Jasper Hagers - bestuursaansprakelijkheid

Ondanks dat het economisch klimaat wat beter lijkt te zijn, zijn er nog steeds financiële problemen bij het mkb. Hoewel het aantal faillissementen terugloopt, gaat het helaas nog wel eens mis. Ondernemers zijn (terecht) liever bezig met ondernemen dan met de risico’s van bijvoorbeeld aansprakelijkheid, maar het is ook goed die risico’s te bespreken.

09 oktober 2015

Samenwerken? Maak afspraken!

Column Pauline de Boer | Samenwerken is net als een huwelijk

Samenwerken met een compagnon is soms net als een huwelijk. Je denkt dat je op dezelfde golflengte zit en dat dit ook altijd zo zal blijven. Maar helaas gaat het – net als bij veel huwelijken – nogal eens mis en dan moet je kunnen terugvallen op vooraf gemaakte afspraken. Want goed overleg is meestal niet meer mogelijk.

24 maart 2015

Ondernemers gooien geld weg...

Column Pauline de Boer | senior juriste Juridiq

Uit onderzoek blijkt dat slechts ongeveer de helft van ondernemend Nederland met schriftelijke contracten werkt en maar een derde hanteert algemene voorwaarden. Dat een kwart van de ondernemers wel eens een juridisch geschil heeft mag dan eigenlijk niet verbazen. Dat dit veel geld kost is algemeen bekend.

24 maart 2015

Leergang MKB arbeidsvoorwaarden

Tiende editie

In de Leergang MKB arbeidsvoorwaarden komen alle aspecten van de collectieve arbeidsvoorwaardenvorming aan bod. De psychologie van het onderhandelen en de vraag hoe met belangenconflicten en meningsverschillen wordt omgegaan, maken – naast inhoudelijke verdieping - onderdeel uit van het programma.

09 maart 2015

Omgaan met agressie

Een speedcursus van Bas van der Steen

Iedere ondernemer krijgt in zijn leven wel eens te maken met agressie, naar jezelf of je werknemers. Vooral ondernemers in de detailhandel zijn hiervan slachtoffer. Bas van der Steen is gespecialiseerd in agressie en geweld bij De Agressietrainers. Hij legt uit hoe je het beste kunt omgaan met agressief gedrag.

14 november 2014

“Een overval kun je niet voorkomen”

Wat kun je dan wel doen?

Dat stelt overvaltrainer Bas van der Steen van De Agressietrainers. Van der Steen is gespecialiseerd in agressie en geweld en geeft regelmatig overval- en gijzelingstrainingen aan ondernemers die overvallen zijn. Vooral ondernemers die met contant geld werken, vormen een kwetsbare groep.

14 november 2014

Lastige klanten?

Column Rutger Boelsma

Klachten en klagers: hoe ga je er als ondernemer goed mee om? Tips om ontevreden klanten snel weer tevreden te stellen en slechte publiciteit te voorkomen.

23 april 2014

Hoe voorkom ik dat een conflict met zakelijke partners escaleert?

Regel conflicten via mediation

Je slaat de handen ineen met een aantal collega-ondernemers en na verloop van tijd blijkt dat de samenwerking minder soepel verloopt dan je hoopte, met irritaties over en weer tot gevolg. Wat moet je doen om te voorkomen dat de boel uit de hand loopt?

29 januari 2014

Getoond 1 tot en met 18 van 32 totaal, er zijn meerdere pagina's