IPCC-rapport 2021

Nog meer redenen om verduurzamen serieus te nemen

ondernemen met een zomers tintje

RVO Subsidiewijzer

Het VN-klimaatpanel IPCC heeft op 9 augustus 2021 een rapport uitgegeven over de huidige stand van zaken met betrekking tot het klimaat. De conclusies van het klimaatrapport? De klimaatverandering is ongekend groot en de mens is daar schuldig aan. Reden te meer om duurzaamheid serieus te nemen.

Klimaatpanel Verenigde Naties

Het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) is een klimaatpanel van de Verenigde Naties. Dit panel schrijft eens in de 6 tot 8 jaar een rapport over het klimaat op basis van recente, gezaghebbende wetenschappelijke onderzoeken. Je kunt het IPCC-rapport dus zien als een weergave van de huidige wetenschappelijke kennis over het klimaat. Vervolgens kunnen landen hun klimaatbeleid afstemmen op de conclusies in het IPCC-rapport. 

Klimaatverandering

In zekere zin bevat het IPCC-klimaatrapport weinig nieuws: het was al bekend dat de klimaatverandering ongekend groot is. Dat is terug te zien in de snelheid waarmee de aarde opwarmt: nog nooit was de verandering in de wereldwijde temperatuur zo groot. Hierdoor wordt de kans op extreem weer steeds groter, zoals de recente wateroverlast in Limburg. Een van de conclusies van het rapport is dat de mens overduidelijk de oorzaak is van de opwarming van de aarde.

Klimaatdoelstellingen

In de European Green Deal is een routekaart opgesteld naar een klimaatneutrale, welvarende Europese economie. In reactie op het IPCC-rapport liet demissionair premier Rutte weten dat het rapport benadrukt hoe belangrijk het is om alles op alles te zetten om de klimaatdoelstellingen voor 2030 en 2050 te bereiken. Concreet betekent dit dat we er alles aan moeten doen om de uitstoot van broeikasgassen zo snel mogelijk terug te dringen.

Wat betekent het IPCC-rapport voor mkb’ers?

Wat moet je als ondernemer met het IPCC-rapport? Duurzaamheid is een thema dat al een tijd hoog op de agenda staat bij bedrijven. Maar het klimaatrapport laat duidelijk uitkomen dat verduurzamen geen vrijblijvende optie is. Het is niet iets waar we pas in de verre toekomst over na moeten gaan denken. Hoe eerder we overstappen op duurzame energie, hoe beter het is. Het IPCC-rapport is dan ook een extra motivatie voor bedrijven om door te pakken met verduurzamen.

Stappen naar een duurzaam bedrijf

Genoeg redenen voor ondernemers om na te denken over het verduurzamen van hun bedrijf. Welke stappen kun je zetten om je bedrijf duurzamer te maken? In het dossier Duurzaamheid vind je allerlei artikelen over dit onderwerp. Een greep uit de onderwerpen:

Duurzame energie voor je bedrijf

Als bedrijf gebruik je energie. Bijvoorbeeld om je bedrijfspand te verwarmen en te verlichten. Kun je overstappen op duurzame energie? Bijvoorbeeld door te kiezen voor rendabele zonnepanelen. Vergeet niet om gebruik te maken van de verschillende subsidieregelingen die er zijn zoals:

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Duurzaam ondernemen heeft alles te maken met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Bij MVO komt het erop neer dat je bij het ondernemen rekening houden met mens, milieu en maatschappij. Het is niet voor niets dat deze vorm van ondernemen ‘toekomstbestendig ondernemen’ wordt genoemd.

CO2-voetafdruk kleiner maken

Veel bedrijven kijken heel bewust naar de CO2-voetafdruk van hun bedrijf. De CO2-uitstoot die jij als bedrijf produceert, zit niet alleen in de energie die je gebruikt. Het zit ook in de uitstoot die vrijkomt in de keten waar jouw bedrijf onderdeel van uitmaakt. Door hierin andere keuzes te maken, lukt het bedrijven hun CO2-footprint aanzienlijk te reduceren. 

Wake-up call

Het IPCC-rapport heeft eens te meer onderstreept hoe urgent verduurzamen is voor bedrijven én particulieren. We moeten nu hard ingrijpen om bepaalde klimaattendensen af te remmen. Mocht die boodschap niet al doorgedrongen zijn, dan is dit rapport een echte wake-up call.

 

Wat vind je van dit artikel?

Job Jansen

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.